actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2014, 12:44
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Bijna helft van Belgen vindt zichzelf hoffelijke bestuurder

Vijfenveertig procent van de Belgen vindt zichzelf een hoffelijke bestuurder, maar herkent dat bij de andere weggebruikers slechts in 17 procent van de gevallen. Liefst 82 procent is zelfs bang van het agressieve gedrag van anderen. Dat blijkt uit nieuw Europees onderzoek, meldt Responsible Young Drivers (RYD) woensdag.

De Belgen geven zichzelf een positieve 7,7 op 10 als bestuurder. Dat komt overeen met het Europese gemiddelde. Voorts blijkt uit het onderzoek dat 77 procent van de Belgen denkt zelf aandachtig te zijn in het verkeer, maar gelooft dat andere bestuurders deze houding zelden aannemen (20 procent). Dertien procent omschrijft zichzelf als een gestresseerd bestuurder en slechts 2 procent ervaart zelf agressie in de wagen.

Stress en agressie herkennen de Belgen veel sterker bij anderen op de baan. Zo zou 35 procent andere bestuurders als gestresseerd omschrijven, 32 procent als agressief en 24 procent ronduit gevaarlijk op de baan.

Europese Week van de Hoffelijkheid in het Verkeer

De Europese Week van de Hoffelijkheid in het Verkeer vindt plaats van 17 tot 23 maart. Responsible Young Drivers wil met deze campagne een hoffelijk en verantwoord rijgedrag promoten. ‘Spijtig genoeg is het nodig om hier ieder jaar opnieuw de aandacht op te vestigen, want na verloop van tijd gaan mensen kleine overtredingen in het verkeer normaal vinden’, zegt Veerle Bulens van RYD. ‘Het verkeer mag geen strijd zijn tussen verschillende weggebruikers. Als iedereen zich aan de regels houdt en zich hoffelijk opstelt, is er een stuk minder stress.’

De resultaten komen voort uit Europees onderzoek, uitgevoerd in 2014 bij 1.000 Belgen.

Bron:
De Standaard
19/03/2014

Mening:
Ik denk dat de meeste onder ons van zichzelf zeggen dat ze een goede rijstijl hebben en de neiging hebben om, wanneer we een fout begaan, de schuld toch op een ander te steken. Wanneer 77% van de mensen effectief aandachtig zouden zijn in het verkeer, zouden er naar mijn mening veel minder ongevallen moeten plaatsvinden dan wat het de dag van vandaag is. Iedereen is regelmatig wel eens onoplettend door iets dat zich naast de baan afspeelt. De Europese Week van Hoffelijkheid in het Verkeer in een goed initiatief, maar zoals het artikel zegt is het spijtig dat deze week jaar na jaar gehouden moet worden en er aandacht moet blijven besteed worden aan het verminderen van agressief rijgedrag. Ik denk dat deze agressiviteit nooit volledig voorkomen zal kunnen worden. De dag van vandaag ervaren mensen nu eenmaal veel meer stress dan vroeger. Zowel op thuis, op school, op het werk als in het verkeer.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 19th March 2014 om 12:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th March 2014, 16:51
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Dan zitten er bij ons op school toch bitter weinig "hoffelijke" chauffeurs als ik zie hoe sommigen hun auto parkeren... Als het om parkeren gaat denken de meesten precies "ik knal mijn auto hierin, maakt niet uit hoe hij staat, ik heb tenminste een plaats!" Terwijl ze dan eigenlijk twee of soms zelfs drie plaatsen tegelijk innemen... Daar zouden ze boetes voor moeten geven i.p.v. boetes om ergens te lang te staan... Nog eens één keer achteruit en vooruit rijden is nu toch niet zoveel moeite?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st March 2014, 17:03
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Persoonlijk doe ik mijn best om hoffelijk te zijn in het verkeer. De vraag is echter of je dat altijd kan zijn. Wanneer iemand voorrang neemt, terwijl hij geen voorrang heeft en jij geeft die voorrang niet: ben je dan agressief?
Wanneer je een vrachtwagen inhaalt tegen 120 km per uur, terwijl er iemand tegen 150 aan komt, moest je dan wachten?
Als iedereen al eens begint met de verkeersregels te leren, te blijven kennen EN na te leven, dan zou het verkeer er een stuk schoner uit zien.

Dus ja, ik tracht hoffelijk te zijn, zolang de anderen de spelregels volgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st March 2014, 22:17
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Ik heb nu net twee maand mijn rijbewijs dus alle regels en rijschoolmentaliteiten zitten er bij mij nog sterk in. Ik kan dan ook van mezelf zeggen dat ik redelijk 'perfect' volgens de regels rijd (nu nog, dat zal nog wel veranderen waarschijnlijk). Ik kan dus met volle overtuiging het volgende zeggen: wat een zotten op de baan. Ik probeer me dan zo goed mogelijk aan de maximum toegelaten snelheid te houden maar er schieten er altijd wel een paar voorbij in hun BMW (natuurlijk) tegen 100 per uur, ongeacht de max van die baan.

Het grootste deel van de chauffeurs houdt zich ongeveer wel aan de regels maar hoffelijk in het verkeer zou ik ze niet noemen. Ik heb zelfs al na twee maanden rijden ondervonden dat het soms veiliger is de regels te overtreden.
Ach ja, ik zal zelf ooit ook wel zo'n zelfzekere chauffeur worden die overal tussen vliegt, maar hopelijk niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.