actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2014, 10:42
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Slechts twee auto’s met alcoholslot

Slechts twee auto’s met alcoholslot
Ruim drie jaar nadat de invoering van het alcoholslot wettelijk mogelijk is gemaakt, zijn er in ons land nog maar twee van die toestellen in gebruik. In Nederland zijn er in dezelfde periode al ruim 3.000 geplaatst. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg woensdag.


Staatsstaatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, Melchior Wathelet (cdH), geeft toe dat de kostprijs een belangrijke factor is waarom nog niet meer alcoholsloten zijn geplaatst.

Een alcoholslot laten installeren kost (toestel, installatie en periodieke download van gegevens) 5.600 euro voor vijf jaar of 2.500 euro voor twee jaar. En daar komen nog heel wat kosten bovenop. Wie het toestel wil huren, betaalt bijvoorbeeld 260 euro installatie, 120 euro om het te laten verwijderen en 120 euro per maand huurgeld. Het omkaderingsprogramma bij het BIVV kost nog eens 1.210 euro per jaar. Allemaal te betalen door de veroordelde chauffeur. Niet elke politierechter lijkt geneigd om chauffeurs zo op kosten te jagen, aldus de kranten.

“Er zijn nog zeven andere chauffeurs veroordeeld tot het plaatsen van een alcoholslot. We wachten op de uitvoering ervan. Maar we moeten inderdaad vaststellen dat het systeem nog niet echt aanslaat in België”, zegt Karin Genoe, afgevaardigd bestuurder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140319_01031895 (geraadpleegd op 19 maart 2014)

Mijn mening
De toepassing van het alcoholslot vind ik een heel goed idee. Toch vind ik het spijtig dat er slechts twee van in omloop zijn. Zulk een slot kan verschillende ongevallen voorkomen en dronkenschap vermijden.
Ik denk dat het in dit geval de overheid is die tussenbeide moet komen. Langs de ene kant door een financiële tussenkomst omdat de kostprijs redelijk hoog is en voor veel mensen, die het misschien wel willen, onbetaalbaar is. Langs de andere kant kan de overheid de mensen ook verplichten en niet enkel uit vrije wil zo een lot laten installeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.