actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2013, 16:44
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Responsible Young Drivers zet tweehonderdtal vrijwilligers in op nieuwjaarsnacht

Responsible Young Drivers zet tweehonderdtal vrijwilligers in op nieuwjaarsnacht

Responsible Young Drivers (RYD) zet wellicht zo’n 200 vrijwilligers in om ervoor te zorgen dat mensen die tijdens de nieuwjaarsnacht iets te diep in het glas hebben gekeken toch weer veilig thuis geraken.
'We zetten wellicht zo’n 200 vrijwillige chauffeurs in', zegt Pascal Huybrechs van RYD. Jongeren tussen 17 en 29 jaar oud kunnen zich inschrijven om chauffeur te worden bij RYD. 'Elk jaar komen die inschrijvingen spontaan binnen', zegt Huybrechs. 'Hoeveel jongeren er precies als chauffeurs kunnen worden ingezet, weten we wel pas na de rijtesten die iets na Kerstmis worden georganiseerd.' Nieuwe en ervaren vrijwilligers bij RYD moeten elk jaar zo een rijtest afleggen alvorens ze tijdens de Nieuwjaarsactie in de wagen mogen stappen.

De Responsible Young Drivers kunnen tussen middernacht en zes uur ‘s ochtends worden gecontacteerd om feestvierders met hun eigen wagen weer veilig thuis te brengen. Toch benadrukt de organisatie dat het systeem enkel een noodoplossing is. Er kunnen dan ook geen chauffeurs worden gereserveerd.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131216_00889987

Mijn mening:
Ik schrik erg van het feit dat 'Responsible Young Drivers' met vrijwilligers werkt en vooral dat ze deze dan ook nog vinden. Jongeren doen tegenwoordig niet meer aan vrijwilligerswerk, wat natuurlijk ook te begrijpen is gezien alles tegenwoordig zoveel geld kost. Met oudjaar worden er heel wat mensen gezocht om te babysitten, om te helpen in de horeca... wat vaak nog extra betaald wordt. Ik vind het dan ook zeer knap dat er toch nog jongeren zijn die hun oudejaarsavond willen 'opofferen' om feestende mensen veilig thuis te brengen. Ik hoop dan wel dat ze streng genoeg zijn in hun tests en dat deze jongeren dan ook effectief hun verantwoordelijkheid nemen en zonder alcohol achter het stuur kruipen.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 16th December 2013 om 16:52.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2013, 20:34
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Ik had nog nooit van deze organisatie gehoord, maar ik vind het een zeer goed initiatief. Ik ben ook aangenaam verrast doordat er zoveel jongeren zich spontaan opgeven. Ik hoop dat het een succes wordt en dat men de komende jaren nog meer chauffeurs kan vinden. Initiatieven die dronken bestuurders van de baan houden kan ik alleen maar toejuichen! De cijfers in verband met dronken bestuurders die dit weekend in de media verschenen (een op drie) tonen dat er nog steeds te veel mensen dronken achter het stuur kruipen en dat meer sensibilisering dus nodig is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th December 2013, 14:37
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Responsible Young Drivers zet tweehonderdtal vrijwilligers in op nieuwjaarsnacht

Ik ben net als Caroline en Silke grote voorstander van zo een acties. Ik wist dat deze actie met vrijwilligers werkt en ik vind het knap dat 'dronken' mensen deze mensen kunnen contacteren om voor hen te rijden. ze zouden inderdaad wat meer reclame mogen maken en het nummer meer publiciteit kunnen aandoen, want ik weet niet wie of wat ik moet bellen om bij deze actie te geraken. Ook heeft MNM een soortgelijke actie (http://www.mnm.be/artikel/download-...riends-taxi-app). De MNM Friends Taxi is een gratis applicatie waarmee bestuurders en passagiers elkaar kunnen vinden om samen en veilig op hun bestemming te raken. Het enige wat je moet doen is deze applicatie downloaden en kijken of je met iemand kan meerijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.