actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2010, 13:22
jillie.dams jillie.dams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Wiekevorst
Posts: 50
Gratis griepprik in alle Vlaamse rusthuizen

Gratis griepprik in alle Vlaamse rusthuizen

De volgende weken kunnen bewoners van alle Vlaamse rust-en verzorgingsinstellingen zich voor het eerst volledig gratis laten inenten tegen de seizoensgriep, schrijven de Concentrakranten.
De gratis vaccinatie-actie komt er met een jaar vertraging. Door de Mexicaanse griep vorig jaar bleek het toen organisatorisch niet haalbaar. Vlaanderen telt zo'n 700 rust- en verzorgingstehuizen. Daar wonen ongeveer 60.000 senioren.

Bestellen bij overhied
"Nu zet de Vlaamse overheid een systeem op poten, waarbij rust-en verzorgingscentra zelf de nodige doses vaccins voor hun residenten bestellen bij de overheid. Het systeem is vergelijkbaar met dat van bij de gratis vaccins voor zuigelingen. Die zullen dan aangeleverd worden in de bejaardentehuizen, waar de dokters iedereen kunnen inenten", legt professor Pierre Van Damme uit van het Vaccin-en Infectieziekten Instituut (Universiteit Antwerpen).

De Vlaamse overheid vroeg een offerte bij de grote vaccinbedrijven. Sanofi-Pasteur MSD, dat als eerste uit de bus kwam, beschikt intussen over voldoende vaccins. "Vanaf volgende week kunnen de vaccinaties starten", luidt het.

Het is de tweede keer dat Vlaanderen een eigen koers vaart voor het vaccinatiebeleid. In Wallonië en Brussel moeten rusthuisbewoners nog steeds remgeld, zo'n 6 euro, betalen voor hun griepprik. (belga/tw)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...usthuizen.dhtml

Mening: Na een jaar vertraging dankzij de Mexicaanse griep is er dan eindelijk gratis vaccins voor bejaarden. Ik vind dit een goed initiatief van onze overheid omdat zowel zuigelingen als ouderen recht hebben op gratis griepvaccins. Het leven is al duur genoeg en daarom vind ik dat iets zo belangrijk en "noodzakelijk" voor de gezondheid, gratis mag zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st October 2010, 13:34
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Gratis griepprik in alle Vlaamse rusthuizen

Ik vind dit initiatief een beetje dubbel. Oké, het is goed dat de overheid gratis vaccins ter beschikking stelt, maar waarom volledig gratis? Ofwel iedereen gratis, ofwel niemand. Het maakt naar mijn mening weinig uit of je tot de risicogroep behoort; iedereen zou gelijk behandeld moeten worden, ook actieve volwassen kunnen door bijvoorbeeld chronische ziekte erg vatbaar zijn voor andere ziektes. Ik vind de regeling in Brussel en Wallonië beter. Laat de ouderen hier ook maar remgeld betalen, elk ander mens (die vaak veel meer kosten heeft in het leven) moet ook gewoon geld op tafel leggen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.