actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2007, 20:12
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Thumbs up Vrijwilligers gratis verzekerd!

Een mooi gebaar!!! Wees maar zeker dat er ook nog veel vrijwilligers in dit landje zijn!

------------------------------------------------------------
Gratis verzekering voor vrijwilligers vanaf 1 juli
MECHELEN - Vanaf 1 juli 2007 kunnen alle vrijwilligersorganisaties in Vlaanderen en Brussel een gratis vrijwilligersverzekering aanvragen. Dat heeft staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (SP.A) donderdag aangekondigd bij de voorstelling van enquête 'Belgen en het Vrijwilligerswerk' in Planckendael.

De verzekering geldt voor 100 'vrijwilligersdagen'. De maatregel moet het vrijwilligerswerk stimuleren.

Sinds de nieuwe wet op het vrijwilligerswerk, die sinds begin 2007 van kracht is, zijn vrijwilligersorganisaties verplicht een verzekering te nemen voor eventuele schade die de vrijwilligers veroorzaken. Daardoor wordt de vrijwilliger beter beschermd. Die verzekeringsplicht geldt wel enkel voor gestructureerde vrijwilligersorganisaties, zoals vzw's of organisaties als de scouts of de Gezinsbond.

Met de nieuwe gratis vrijwilligersverzekering mikt Tuybens in de eerste plaats op vrijwilligers die nog niet onder de bescherming van de nieuwe wet vallen, gaande van wijkcomités tot kleine ad hoc-organisaties.

Voor het startjaar wordt via de Nationale Loterij een budget vrijgemaakt van 850.000 euro. Vrijwilligers kunnen zich vanaf 1 juli inschrijven. Meer info is terug te vinden op http://www.verzekeringvoorvrijwilligers.be.

Bron: www.standaard.be, donderdag 10 mei 2007.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2007, 13:08
Hannes De Laet Hannes De Laet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Broechem
Posts: 70
Dit is een zeer mooi gebaar. Als vrijwilliger is dit goed nieuws en zeker voor organisaties die het dikwijls al niet echt breed hebben (zoals jeugdbewegingen) die hierdoor een belangrijke kost uitsparen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th May 2007, 13:22
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
Met de KSJ zijn we ook bezig met verbouwingen. Om een VZW op te richten heb je heel wat administratief werk en daar komt dan nog eens de organisatie van de werkzaamheden bij! Ook wij willen beroep doen op vrijwilligers en zouden hen ook moeten verzekeren (de kans op ongelukken is vrij groot doordat er maar weinig ervaren mensen kunnen helpen). Via KSJ Nationaal kunnen we ons ook verzekeren, maar dit kost natuurlijk wel geld. Alleen al daarom vind ik het voorstel een fantastisch idee! Ik geloof dat veel verenigingen hier gebruik van zullen maken en hoop natuurlijk dat dit het vrijwilligerswerk een stimulans zal geven. Toch is het vooral belangrijk dat mensen misschien een paar dagen per jaar vrijaf kunnen nemen om zich in te zetten voor dit vrijwilligers werk.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th May 2007, 16:31
AnsWi AnsWi is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 52
Ik kan niet anders dan dit een mooi initiatief vinden. Maar toch blijf ik een beetje op mijn honger zitten; zeker als we dan toch de toer op gaan van jeugdbewegingen.
Mijn zus staat al enkele jaren in leiding bij een AKABE-groep (Anders KAn BEst; scoutsgroep voor kinderen en jongeren met en zonder handicap).

Ook voor hen is het geweldig nieuws als ze gratis verzekerd zouden worden. Maar hoe zit het met de leden? Misschien is het toeval, maar bij leden zitten heel wat mensen die het met heel weinig geld per maand moeten stellen. Vaak spreken we over mensen met problemen, die blij zijn als ze op de twee weken hun zoon of dochter (al dan niet met handicap) even kunnen onderbrengen bij de scouts.

Voor mij lijkt 75 euro niet veel om op kamp te gaan. Maar voor mensen die elke week maar 75 euro hebben, is dat een fortuin. De scoutgroep probeert deze mensen wel goedkoper aan activiteiten te laten deelnemen, maar … dat gaat ten koste van hun eigen kas. Dezelfde kas waarmee ze aangepast speelgoed willen kopen voor de kinderen en jongeren.

Misschien zou de regering ook moeten denken aan deze mensen? Ik denk dat een extraatje voor hen beter is dan een extraatje voor vrijwilligers.
Ten andere … ben je nog vrijwilliger als je zo’n cadeau als vergoeding krijgt?

Ik denk dat heel wat vrijwilligers hun geld liever naar hun werk zien gaan dan naar zichzelf.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th May 2007, 17:22
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
Ik vind dit een goed initiatief maar het geld moet toch van ergens komen! Wie gaat dit betalen?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th May 2007, 11:32
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Citaat:
Orgineel gepost door AnsWi

Voor mij lijkt 75 euro niet veel om op kamp te gaan. Maar voor mensen die elke week maar 75 euro hebben, is dat een fortuin. De scoutgroep probeert deze mensen wel goedkoper aan activiteiten te laten deelnemen, maar … dat gaat ten koste van hun eigen kas. Dezelfde kas waarmee ze aangepast speelgoed willen kopen voor de kinderen en jongeren.



Elk OCMW voorziet een financiële tussenkomst voor lidgelden, uniformen, kampen van sport- en jeugdverenigingen an gezinnen die het financieel moeilijker hebben. Gezinnen hebben hier recht op en dit wordt normaal per kind uitbetaald.

Ook mutualiteiten (hier moet je dan al wel bij aangesloten zijn) voorzien ook een jaarlijkse tussenkomst.

Dat is misschien een tip om mee te geven aan ouders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.