actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2010, 20:41
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Chinese baby achtergelaten omdat ze blond haar heeft

In de Chinese stad Nanning (provincie Guangxi) is op straat een achtergelaten baby aangetroffen. Een vrouw deed de ontstellende ontdekking. De politie vermoedt dat het arme wicht achtergelaten werd omdat ze blond haar heeft. Dat meldt The Daily Mail. In China geldt een beperking van 1 kind per gezin om de explosieve bevolkingsgroei af te remmen. De meeste ouders verkiezen jongetjes en daarom worden vooral babymeisjes achtergelaten. Naar schatting zijn er ook jaarlijks 13 miljoen abortussen door de geboortebeperking. Bij een overtreding wacht een monsterboete tot 30.000 euro.

Het was een toevallige voorbijgangster die het meisje met de blonde haren op straat aantrof. De piepkleine baby had een roze muts over haar blonde haartjes, uiterst zeldzaam in China. "Ik wandelde naar mijn werk toen ik gehuil hoorde dat uit een ingepakt deken kwam. Toen ik dat opende, zag ik tot mijn grote verbazing een huilende baby", legt de vrouw uit.

Enveloppe
De politie vond een tas met babykleren naast het meisje en een enveloppe met 3.900 Yuan, zo'n 500 euro. Op de enveloppe had de moeder geschreven. "Ik hoop dat barmhartige mensen de baby naar een weeshuis kunnen brengen. Ik wens hen het allerbeste. Mijn lieve baby, ik ben een onverantwoordelijke moeder die niet in staat is jou op te voeden. Het spijt me." (kh)


Bron: www.hln.be
Datum: 23/11/10 20u05

Mijn mening:
Ik kan niet begrijpen dat je als moeder u kind kan achterlaten... Toch zeker niet in zo'n omstandigheden. Op de straat? Wie weet wat er met dat kindje gebeurd? De moeder wist wel wat ze deed. Ze laat geld achter en kleertjes dus ze had al voorzorgen genomen.
Ik denk dat de vrouw wel heel bang was om moeder te worden. Anders denk ik niet dat je, na 9 maanden een lief klein mensje in je buik te dragen, zomaar dat kind kan achterlaten en hopen dat een goed persoon de baby vindt.

Er zijn zoveel mensen die kinderen willen krijgen maar door medische redenen het niet kunnen. Dan vind ik het enorm erg dat mensen zoals de Chineese vrouw niet voor hun kind willen of kunnen zorgen. Ik vind dat de moeder beter een adoptiebureau had geraadpleegd of op zijn minst enige vorm van hulp had in geroepen. Zo kon ze misschien een ander gezin gelukkig maken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2010, 13:34
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
In China is het zeer moeilijk in verband met kinderen. Ik twijfel er niet aan dat de vrouw zeer veel van haar kind houdt en het liever bijhoud, maar je moet ook nadenken over de context. Misschien had de vrouw al een kindje, dan mag ze er wettelijk geen meer nemen want dan moet ze de financiële last van de 2 kinderen zelf betalen. Tegenover een Chinees gezin die maar één kind nemen, krijgen veel cadeautjes van de staat zoals gratis medische hulp, gratis basisonderwijs enz... . Er zijn ook veel 'illegale' kindjes in China, veel kinderen die op het platteland geboren worden, worden gewoon niet registreert. Het gaat hier ook om een klein meisje, die worden vaak gedumpt of vermoord vooral omdat zij 'waardeloos' zijn in dit economisch zwak land. Jongens zijn waardevoller omdat zij later beter werk kunnen vinden dan meisjes. Maar door dit overmaat aan jongens zullen het merendeel eeuwig vrijgezel zijn.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2010, 18:41
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
De Chinese cultuur verschilt zeer hard met die van ons. In China is het bevolkingsaantal zo hoog, waardoor de maatschappij drastische maatregelingen heeft moeten nemen. Deze maatregelingen zijn hierbij wel niet aanvaardbaar vind ik. Dat ze al een onderscheid maken tussen kleine jongetjes en meisjes is één ding, maar dat ze ouders daarbij nog boetes opleggen vind ik er volledig overgaan. Zo ben je als mens nog niet vrij als het gaat om kinderen krijgen.
De moeder uit dit artikel zal het inderdaad wel moeilijk hebben, financieel en emotioneel. Maar deze moeders weten vaak niet wat ze moeten doen. Hun eigen kind zo achterlaten is een zeer drastische keuze. En in mijn ogen onaanvaardbaar. Op straat laten of naar een weeshuis brengen is nog iets anders. Maar zoals Femke zei, het kan goed zijn dat ze al kinderen had. En indien ze het meisje naar een weeshuis gebracht had, moest ze misschien een enorme boete betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.