actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2011, 10:07
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Radioactieve straling in buurt van Tokio stijgt

Na een nieuwe explosie in de kerncentrale van Fukushima is de radioactieve straling ook in de buurt van de Japanse hoofdstad Tokio gestegen.
Sinds de zware aardbeving van afgelopen vrijdag en de daaropvolgende tsunami, zijn er problemen met de koeling van de reactoren in de kerncentrale. Maandagavond omstreeks 22 uur Belgische tijd was er een explosie in reactor 2.

Eerder waren al zware explosies in reactor 1 en 3, maar bij deze explosie raakte ook het omhulsel van de reactor beschadigd. Kort daarop brak brand uit in reactor 4. Die brand is inmiddels geblust.

Ingenieurs pompen al drie dagen zeewater in reactor 2 te brengen om een oververhitting (meltdown) te voorkomen. Volgens de exploitant van de kerncentrale, Tokyo Electric Power Co (Tepco) is de druk in de reactor sinds 3 uur dinsdagochtend aan het dalen, maar het waterpeil blijft wel nog steeds te laag.

Dinsdagochtend waait er een noord-, noordoostenwind in Fukushima. Het risico bestaat dat een radioactieve wolk afdrijft naar Tokio. Daar wonen zo'n 35 miljoen mensen, meteen de grootste stedelijke agglomeratie ter wereld. Vanmorgen werd al een hogere straling vastgesteld in de buurt van Tokio. Volgens een regeringswoordvoerder houden de gemeten waarden geen risico in voor de volksgezondheid.

De Japanse premier Naoto Kan heeft intussen persoonlijk de leiding van de operatie op zich genomen. Er werd samen met Tepco een crisiscel opgericht. "De situatie blijft onrustwekkend, maar ik hoop dat we de crisis kunnen overwinnen", verklaarde Kan. "Ik zal alle maatregelen nemen die nodig zijn om te zorgen dat de schade niet uitbreidt".

Premier waarschuwt voor nog meer lekken

De Japanse premier Naoto Kan waarschuwde op een persconferentie kort na de explosie voor nog meer mogelijke lekken in de kerncentrale van Fukushima. Hij riep de bevolking op om kalm te blijven naar aanleiding van de nucleaire ramp.

Alle inwoners in een straal van 20 kilometer rond de kerncentrale werden geëvacueerd. Alle mensen in een straal van 30 kilometer moeten binnenshuis blijven. In een straal van 30 kilometer rond de kerncentrale van Fukushima is er een vliegverbod ingesteld.

Hoeveel radioactieve straling er is ontsnapt is nog niet duidelijk. Het stralingsniveau rond de kerncentrale van Fukushima, kan een gevaar vormen voor de gezondheid. Het gemeten stralingsniveau in de buurt van reactor 3 ligt vierhonderd keer hoger dan de toegestane jaarlimiet. Dat betekent dat wie in de buurt van de centrale was, binnen een uur meer aan radioactiviteit werd blootgesteld dan eigenlijk toegestaan is voor acht jaar.

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110315_001

Eigen mening:
Deze laatste cijfers vind ik persoonlijk wel onrustwekkende. De mensen die in de buurt van de kerncentrale waren, wanneer de radioactieve straling ontsnapte, zijn binnen een uur meer aan radioactiviteit blootgesteld dan eigenlijk toegestaan is voor acht jaar.
De japanse premier Naoto Kan is wel bezig met een operatie waarbij ze de schade gaan of willen beperken. Maar is dit allemaal nog wel mogenlijk? Kunnen ze de radioactieve stralingen nog tegen houden?
Zullen ze de zogenaamde meltdown nog kunnen tegen houden?
Ik hoop van wel, en dat zo een kernramp vermeden kan worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2011, 12:08
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Ik ben zeer blij dat het echt op een van de verst mogelijke punten op de wereld voor ons gebeurd.
Moesten de centrales dan ontploffen waardoor de radioactiviteit helemaal vrij komt, zitten wij als een van de besten

Maar al bij al, volgens mij wordt er zoveel verzwegen en moeten de cijfers van de radioactiviteit zoveel hoger liggen.
Ik ben al blij dat ze diegene die het dichtst bij zijn al aan het helpen zijn.
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.