actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2013, 10:48
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Milquet: "Minderjarigen die naar Turkije reizen beter controleren"

Milquet: "Minderjarigen die naar Turkije reizen beter controleren"

DM UPDATE Joëlle Milquet, minister van Binnenlandse Zaken (cdH), stelt voor de minderjarigen die naar Turkije reizen, strenger te controleren. Zo hoopt ze tegen te gaan dat jonge jihadstrijders via Turkije naar Syrië trekken.

Ook wil ze dat luchtvaartmaatschappijen er nauwer op toezien of jongeren wel beschikken over de toestemming van hun ouders om naar het buitenland te reizen. Deze en nog acht andere maatregelen legt de cdH-vicepremier vandaag voor aan het kernkabinet.

Het gaat dan om de mogelijke activering van de zogenaamde huurlingenwet of de uitbreiding van de antiterrorismewet om het vertrek van Belgische strijders te verbieden. Ook het intrekken van de identiteitskaart van minderjarigen wordt overwogen, een van de voorstellen die de burgemeesters van Vilvoorde, Mechelen en Antwerpen genegen zijn.

Andere punten slaan op het versterken van de grenscontrole in België, Turkije en de Balkan, het versterken van het diplomatieke dispositief en het versterken van de capaciteit en de eenheid van onderzoek op het vlak van terrorisme. Verdere maatregelen zijn het beter oplijsten van contacten in Syrië om hulp te bieden bij de zoektocht naar en de repatriëring van jongeren buiten het gerecht, stappen naar het Syrische verzet toe en tot slot gerichte preventiemaatregelen om vertrekken te vermijden.

Vandaag staat ook het 'nationale programma ter preventie van het radicalisme' op de agenda van de ministerraad. Een van de belangrijkste schakels daarin worden de 'sleutelfiguren' binnen de moslimgemeenschap die moeten meewerken om jongeren niet te laten afglijden naar radicale groeperingen.

bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...ntroleren.dhtml, 19 april 2013

Eigen mening:
Ik kan minister Milquet hier wel enigszins in bijstaan. Jongeren die dreigen foute keuzes te maken en zichzelf in gevaar te brengen, moeten hierop gewezen worden. Het voorstel dat luchtvaartmaatschappijen strenger moeten toezien op toestemming van ouders, vind ik een zeer aanvaardbaar en goed voorstel. Dat kan al een grote stap zijn. Ook de andere maatregelen kunnen erg goed zijn, maar het voorstel om zelfs identiteitskaarten in te trekken, vind ik wat vergaand. Dat is volgens mij toch niet nodig. Zaken als luchtvaartmaatschappijen die goed controleren en grenzen die bewaakt worden, zijn volgens mij al voldoende. Jongeren zullen dan ook wel al beginnen beseffen dat het geen goed idee is, dat er veel tegenwind is. Als ze dan nog echt willen gaan, laat ze dan gaan, vind ik. Door hen tegen te houden en hen echt te verbieden te gaan en zelfs de identiteitskaart in te trekken, wat zullen dan de gevolgen hier zijn? Misschien treden ze dan hier in België in protest. Dan staan we nog veel verder van kant. Ik denk dat we maatregelen moeten nemen, maar hierin moeten we ook niet te ver gaan.

Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 19th April 2013 om 10:53.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2013, 12:27
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Akkoord ! Met enige aanvulling : Ik heb het gevoel dat we als Europese Unie hier meer op moeten reageren dan België alleen. Stel u bent een persoon die naar Syrië wilt voor te gaan vechten en er is een strengere controle in België, dan gaat u beter naar onze buurlanden waar de strenge controle niet van toepassing is. Uiteindelijk bent u, afhankelijk van uw eigen positie in België, binnen de 400 kilometer in het buitenland.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.