actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th May 2013, 11:09
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
‘Di Rupo realiseerde 20 procent van beloften’

‘Di Rupo realiseerde 20 procent van beloften’

Morgen ontvangt het kabinet van premier Elio Di Rupo (PS) de initiatiefnemers achter ‘de rapporteurs’, een online burgerinitiatief dat minutieus bijhoudt welke beloften uit het Vlinderakkoord de federale regering inlost en welke niet.
De ontmoeting komt er op vraag van ‘de rapporteurs’ zelf. De bedoeling? ‘De eerste minister duidelijk maken dat de burgers in dit land wel degelijk nauwlettend volgen welke beloften de regering omzet in concrete wetten en initiatieven en welke niet’, legt woordvoerder Bruno Dirkx uit.

Tegelijk roept het initiatief alle politici en partijen op transparant en in alle openheid te communiceren. ‘Wat niet altijd het geval is’, klinkt het. ‘We merkten bijvoorbeeld in de zoektocht naar informatie dat sommige woordvoerders maar de halve waarheid spraken, al te doorzichtig soms.’

Met nog een jaar voor de ‘moeder aller verkiezingen’ in mei 2014 blijkt dat de ploeg van Elio Di Rupo nog maar twintig procent van de beloften waarmaakte. ‘Terwijl al meer dan de helft van de regeerperiode achter ons ligt’, aldus Dirkx. 142 beloften van de 346 zijn nog in volle behandeling. Zoals de financieringswet en het tweede luik van de staatshervorming.

Of delen van de hervorming van Justitie. Het blijft koffiedik kijken of Di Rupo die aangekondigde veranderingen tijdig door de commissies en het parlement krijgt. ‘Niet vergeten ook: het zomerreces staat voor de deur en vanaf december barst de verkiezingscampagne los’, aldus Dirkx. Uit de cijfers van ‘de rapporteurs’ blijkt tot slot dat zes beloften werden gebroken. Zestien lopen gevaar.

bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130528_00600574

mening:

Misschien kon in de titel van het artikel het woord "slechts" er nog in geplaatst worden. De positieve propaganda van de huidige regering die de laatste maanden verspreid wordt probeert een ander beeld te geven. Dit beeld wordt ook wel eens de optimist genoemd. Uiteindelijk is de sfeer nog altijd goed, hoewel meer dan dat is het niet.

Dit artikel geeft een hele pessimistische blik jegens de federale regering. Hoewel het met procenten en duidelijke gegevens afkomen, denk ik dat dit artikel nogal gekleurd is. Hoewel dat 20 % van het Vlinderakkoord toch wel belachelijk weinig is.

Ik ga proberen een ander beeld te scheppen : Het realisme. Ik geloof, hoewel ik vlakrand tegen de huidige federale regering ben, dat ze toch geen slecht al te slecht werk presteren. Het is zeker niet de beste regering, maar ook veruit de slechtste niet. Ik geloof dat de federale overheid heeft geroeid met de materialen en mogelijkheden die ze ter beschikking hadden.

Belofte maakt schuld zegt men.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th May 2013, 18:17
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Di Rupo heeft nog heel wat werk op de plank liggen dat nog afgewerkt moet worden. We moeten ook wel een kanttekening plaatsen: het werk voor deze regering is enorm. Door de te lange formatie, heeft deze regering nog maar goed en wel 2,5 jaar de tijd (gehad) om de afspraken in het regeerakkoord uit te voeren. Dat 1,5 jaar weg, mogen we natuurlijk ook niet vergeten.

Verder sluit ik me ook aan bij Hendrik. De ploeg van Di Rupo heeft een hobbelig parcours, maar als ik ook de cijfers van Europa zie, waar we volgend jaar misschien terug mee kunnen groeien in de economie, onze cijfers stap voor stap terug in evenwicht komen, denk ik dat de regering het niet heel slecht doet. De problemen in de Wetstraat gaan gelukkig niet meer over B-H-V.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th May 2013, 18:53
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Ik ben enorm benieuwd hoe Elio in de volgende 1,5 jaar nog meer van zijn beloftes gaat kunnen realiseren en hoe de coalitiepartners erop gaan reageren. BHV was maar het stokpaardje van de huidige politieke problematiek en de volgende mogelijke staatshervorming staat al voor de deur. Voor de rest ben ik akkoord met Nic. (Waar gaan we dat schrijven?)
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th May 2013, 21:42
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Het moet niet altijd negativiteit zijn hé ;-) Alle geluk dat niemand dezelfde mening heeft, anders was dit maar een dood forum geweest!
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.