actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2013, 15:36
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Vlaamse partijen willen maaltijdcheques afschaffen

Vlaamse partijen willen maaltijdcheques afschaffen

CD&V, Open Vld en sp.a willen het systeem van maaltijdcheques na 48 jaar afschaffen. Open Vld-senator Rik Daems pleit ervoor het bedrag gewoon als netto maaltijdvergoeding aan de loonfiche toe te voegen. Vicepremier Johan Vande Lanotte (sp.a) legde dit idee al eerder op federale regeringstafel. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws.


Eten kopen moeten we toch. Of we dat met maaltijdcheques of bankkaart doen, maakt geen verschil
Rik Daems, senator (Open Vld)
Anno 2013 krijgen zo'n 1,3 miljoen werknemers maaltijdcheques, die als compensatie dienen voor werknemers die niet in een bedrijfsrestaurant terecht kunnen. Het maximale bedrag van het extralegaal voordeel is 140 euro. De cheques moeten gebruikt worden in supermarkten of kleine voedingszaken, maar die voorwaarde zou nu weg kunnen vallen. Volgens Daems maakt dat echter geen verschil voor de voedingssector: "Eten kopen moeten we toch. Of we dat met maaltijdcheques of bankkaart doen, maakt geen verschil."

Volgens Daems zou het werkgevers heel wat rompslomp besparen. Bovendien moeten ze dan geen commissie meer betalen aan de bedrijven die de cheques uitgeven. Ook de werknemer heeft er baat bij: vorig jaar bleef zo'n 10 miljoen euro aan maaltijdcheques onbenut.

Het voorstel om maaltijdcheques af te schaffen werd eerder al door vicepremier Vande Lanotte op tafel gelegd. "Niemand was echt tegen. Er zal zeker nog opnieuw over gesproken worden", zegt Vande Lanotte.

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Co...fschaffen.dhtml, 12 april 2013

Eigen mening:
Misschien is het wel een goed idee om het systeem van maaltijdcheques af te schaffen. Uiteindelijk is het niet zo'n groot verschil, betalen met een cheque of met geld. Ik denk dat veel mensen meer tevreden zouden zijn met wat extra geld dan met een stapeltje cheques die bij in je portemonnee moeten. Daarbij is het ook voor kassiers en uitbaters van winkels gemakkelijker. Zelf doe ik ook kassa, en een maaltijdcheque moet altijd goed gecontroleerd worden. Ik denk dat er dan ook sneller een fout tegen gemaakt zal worden. Op geld staat geen vervaldatum en dergelijke. Toch is er misschien ook wel een voordeel aan de maaltijdcheques. Ik denk dat het voor sommige mensen wel het gevoel geeft dat ze meer kunnen kopen dan gewoonlijk. Dit gevoel zal wel wegvallen wanneer het in geld wordt omgezet. Daarbij zitten er bij maaltijdcheques ook vaak nog kortingsbonnen. Die zouden dus ook kunnen wegvallen dan. Toch zal het voor heel wat partijen gemakkelijker zijn om de maaltijdcheques te laten wegvallen. Ik ben hier in ieder geval voor. De eventuele kortingsbonnen en dergelijke zou ik nog wel behouden...

Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 12th April 2013 om 15:43.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th April 2013, 10:06
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik vind het ook een goed initiatief om de maaltijdcheques te vervangen door een nettobedrag aan de loon van de werknemers toe te voegen. Eten kopen moet je inderdaad altijd, maar ik vind niet dat het een verschil maakt of we dit met zo'n maaltijdcheque doen, met onze bankkaart of met cash geld. Bovendien kan ik me voorstellen dat er al heel wat mensen geweest zijn die vergaten dat ze nog maaltijdcheques in de kast liggen hadden waardoor deze over datum waren. Op cash geld staat geen datum, dus zal er ook geen jaarlijks bedrag van 10 miljoen meer kunnen verloren gaan. Maar ik stel mij wel één vraag bij deze verandering. Op maaltijdcheques worden we niet belast, maar zal dit nog steeds zo zijn wanneer deze vervangen worden door een nettobedrag?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th April 2013, 12:08
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de voorgaande reacties. Ik denk inderdaad ook dat vele mensen gebaat zullen zijn met het extra geld dat gewoon op hun rekening gestort wordt.
Wat ik dan wel zonde vind is dat de recente veranderingen van de maaltijdcheque naar een 'maaltijdchequekaart', dan eigenlijk voor niets geweest zijn. De winkeliers hebben vaak geïnvesteerd in speciale kaartlezers die compatibel zijn met de kaarten. Hierbij is de houdbaarheid van de cheques ook verlengd én worden de kaarthouders 10 dagen op voorhand verwittigd als hun bedrag gaat vervallen (ik dacht ergens gelezen te hebben dat het bedrag tot een jaar geldig is?).
Ik denk dus dat de voordelen van het geld te storten op een bankkaart of op de maaltijdchequekaart tegen elkaar opwegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.