actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2010, 14:32
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Kritiek op pretpark met 108 dwergen

Kritiek op pretpark met 108 dwergen


De kritiek op een pretpark met dwergen in China zwelt aan. Tegenstanders vinden dat de dwergen vernederd en commercieel uitgebuit worden voor de ogen van nieuwsgierigen.

Het 'Little People's Kingdom' stelt 108 dwergen te werk. Ze komen uit alle hoeken van de Volksrepubliek en entertainen bezoekers in sprookjesachtige pakken. Het koninkrijk van de dwergen heeft niet alleen engeltjes in dienst maar ook een heuse koning met een leger. Er is ook een ziekenhuis en een ministerie van Buitenlandse Zaken. Allemaal leven ze samen in een groot dorp.

Het hoogtepunt in hun dagelijks bestaan is de opvoering van het 'Zwanenmeer' waarbij de kleine mannen en vrouwen in roze balletpakjes dansen als kleine zwanen voor de bezoekers. Toch is niet iedereen opgezet met de vertoningen van de dwergen. Belangengroepen van gehandicapten vinden het bestaan van het koninkrijk "vernederend en stigmatiserend". Dwergen die in het pretpark willen werken moeten aan twee eisen voldoen. Ze moeten kleiner zijn dan 1 meter 30 en zelfstandig zijn. De jongste werknemer is 18 en de oudste 48, schrijft Sky News. (vsv)

Meer uitleg en foto's vind je hier:
http://www.aolnews.com/weird-news/a...oversy/19389008

eigen mening:
Je kiest er toch zelf voor om daar te gaan werken? Wie zijn dan eigenlijk de buitenstaanders om te oordelen wat het personeel van dat park met hun leven moet doen? Ik kan me trouwens inbeelden dat het als dwerg niet eenvoudig is om werk te vinden. Het zal wel mogelijk zijn, maar niet eenvoudig. In die zin zou het misschien kunnen dat deze mensen genoodzaakt zijn om hier te gaan werken, en dan zit de fout daar, lijkt me.

Ik versta wel de verontwaarding van de mensen. Deze dwergen worden als attractie gebruikt zoals de dieren in een zoo...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2010, 14:44
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik sluit me ook aan bij Ivan.
De dwergen zelf hebben er blijkbaar geen probleem mee, ze werken er tenslotte op vrijwillige basis. Trouwens, een beetje acteren en wat dansen met 'gelijkgestemden' kan zelfs een leuke job zijn denk ik. Hoewel het na de 20ste opvoering wel wat gaat vervelen vermoed ik.

Ik vind in in de zoo in zo'n dierenpak rondlopen ook vernederend, maar voor sommigen is dat gewoon hun job.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th March 2010, 22:51
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
In eerste instantie laat dit artikel me denken aan de koloniale tentoonstellingen in België. Leopold II liet, naast voorwerpen en goederen, ook mensen individueel of dorpsgewijs tentoon stellen. Tussen 1885 en 1894 waren er 'inheemse dorpen' met Congolezen op de wereldtentoonstellingen in Antwerpen . In 1887 gebeurde dit ook in Tervuren. Deze Congolezen diende als typevoorbeelden van bepaalde 'rassen' of 'stammen'. De dorpen waren niet toegankelijk voor bezoekers maar deze konden van op een hoge loopbrug neerkijken op Leopolds Afrikaanse onderdanen. "De tentoongestelden bevonden zich in een precies omschreven gedeelte van de tentoonstellingsruimte [...] en de grens tussen hun wereld en de westerse, tussen wildheid en beschaving, natuur en cultuur diende strikt in acht te worden genomen" (Corbey 1989). (Bron: http://cas1.elis.ugent.be/avrug/leopolds/catalo.htm)

Ik vind dat er grote gelijkenissen zijn tussen de 'menselijke zoo' uit de koloniale tentoonstellingen en de dwergen die werken in het pretpark. Bij beiden dienen deze mensen zichzelf te 'spelen' en de bezoekers te entertainen. Zo ook moesten Congolezen in Tervuren in 1897 het publiek vermaken met 'traditionele' activiteiten zoals het spelen op een tamtam.

Een groot verschil tussen beiden is dat de Congolezen in Tervuren geen flauw benul hadden van wat hen te wachten stond. De dwergen wisten waarschijnlijk wel wat hun job inhield maar verdienen er genoeg geld mee, anders zouden ze deze baan toch niet houden. Ik volg de mening van Ivan dat ze deze baan misschien blijven doen omdat er niet genoeg werkaanbiedingen zijn voor personen met dwerggroei. Ook trek ik het standpunt van Wim niet in twijfel, het kan inderdaad zijn dat deze kleine mensen veel plezier hebben nu ze met gelijkaardige mensen samen aan iets kunnen werken. Nog een andere reden voor het houden van deze baan kan zijn dat deze dwergen niet beter weten dat er voor hen ook een eerbiedwaardige baan is weggelegd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.