actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2012, 10:25
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Gemiddelde bruto maandloon 3.103 euro.

BRUSSEL - In 2010 verdiende een voltijds tewerkgestelde Belg gemiddeld 3.103 euro bruto per maand. Dat leert de loonenquête van de FOD Economie die gisteren werd gepubliceerd.

10 procent van alle werknemers verdient wel minder dan 1.967 euro, terwijl de best verdienenden 10 procent meer dan 4.679 euro€ ontvangen. De petrochemie is de best betalende sector. Je verdient er 53 procent meer dan het gemiddelde. De horeca is de slechtste sector om je brood in te verdienen, met lonen die 26 procent onder het gemiddelde blijven. Wie geen diploma secundair onderwijs heeft, wordt financieel afgestraft en verdient tot 22 procent onder het gemiddelde. Houders van een bachelor-diploma verdienen dan weer 8 procent meer dan het gemiddelde en dat verschil loopt op tot 55 procent voor houders van een master- diploma.

Bron: De Standaard online, 11/12/'12

Motivatie

Twee feiten uit dit artikel hebben me aangezet tot nadenken.

1. Wie geen diploma secundair onderwijs heeft, wordt financieel afgestraft en verdient tot 22 procent onder het gemiddelde.

Ik wist dat het belangrijk is je diploma secundair onderwijs te behalen. Toch wist ik niet dat dat zo'n groot verschil in loon maakt. Ik denk dan ook dat wij hier als leerkrachten later een belangrijke functie in hebben. We moeten proberen leerlingen die minder gemotiveerd zijn toch te overhalen hun secundair onderwijs af te maken( indien ze overwegen te stoppen).

2. Houders van een bachelor-diploma verdienen 8 procent meer dan het gemiddelde( houders van een master-diploma 55 procent meer).

Ik vind het jammer dat het verschil tussen het loon van een bachelor en een master zo groot is. Ik ben ervan overtuigd dat vele bachelors tot evenveel in staat zijn als bepaalde masters. Bachelors hebben namelijk vaak al heel wat ervaring en praktische achtergrond, wat masters niet hebben. Langs de andere kant begrijp ik dit verschil wel aangezien heel wat " hogere" functies masters zijn( dokter, advocaat,...).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2012, 11:02
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Zoals Lien reeds aanhaalt, is het behalen van een secundair diploma belangrijk. Ik kan mij nog goed herinneren dat mijn ouders dat altijd aanhaalden! Maar uiteraard kan je met dergelijk diploma, ik bedoel hierbij vooral moderne, niet veel doen. Na het 6de jaar moderne behaald te hebben, heb je als leerling al veel gepresteerd en toch kan je hier niets mee doen. Jammer vind ik dit. Dergelijke leerlingen zijn genoodzaakt om verder te studeren. Terwijl studenten die TSO/BSO volgden, effectief al wel een goede job kunnen zoeken. Eveneens wist ik ook niet dat de loonkloof zo groot was. 22% is niet niets!

Uiteraard is de kloof tussen een bachelordiploma en master- héél groot. Beetje onterecht vind ik dit. Enkel door twee jaar langer te studeren verdien je vele meer. Een bachelordiploma is ook hoog gegrepen, waarom moet de kloof dan zo groot zijn?
Eveneens, zoals Lien meedeelt, hebben bachelor studenten meer ervaring door bijvoorbeeld stages te doen. Dit moet toch ook beloond worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.