actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2012, 00:11
J*roen.Bouckaert J*roen.Bouckaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 58
Zonnepanelensector: ‘Netvergoeding is buiten proportie'

BRUSSEL - De sector van de zonnepanelen vindt de netvergoeding die particulieren met zonnepanelen vanaf 1 januari zullen moeten betalen ‘buiten proportie'. Ze eisen een ‘correcte vergoeding gebaseerd op een correct verbruik', berekend door een extra meter.
LEES OOK

Electriciteitsleveranciers vrezen extra risico's en kosten
Van den Bossche: ‘Zonnepanelen blijven rendabel, ook met netvergoeding'
Creg keurt netvergoeding voor particulieren met zonnepanelen goed
Volgens PV Vlaanderen moet de netvergoeding tot twintig keer lager liggen om billijk te zijn.

De netvergoeding, die vanaf 1 januari 2013 van kracht wordt en jaarlijks zo'n 200 à 250 euro per jaar zal bedragen, geldt voor alle bestaande en nieuwe installaties met een vermogen kleiner dan of gelijk aan 10 kilowatt. Het treft vooral wie zonnepanelen op zijn dak heeft.

Momenteel bestaat er al een dergelijke netvergoeding voor zogenaamde ‘decentrale productie-installaties' met een vermogen dat hoger is dan 10 kilowatt, aangesloten op het distributienet. Het gaat bijvoorbeeld om windmolenparken. Daar varieert het injectietarief, afhankelijk van de netbeheerder, tussen de 0,31 en 0,67 eurocent per kWh. Ook grote fossiele en kerncentrales, die rechtstreeks op het hoogspanningsnet zijn aangesloten, betalen vandaag ongeveer 3,13 euro per megawattuur aan hoogspanningsnetbeheerder Elia voor de stroom die ze op het net zetten. Volgens de zonnepanelensector moeten die bestaande tarieven als parameter gebruikt worden voor de tariefbepaling bij kleine stroominstallaties, wat maakt dat een particulier niet meer dan een kost van 7 à 15 euro zou moeten betalen om ‘billijk' te zijn.

De zonnepanelensector, waartoe PV-Vlaanderen, Fedelec, Nelectra en LVMEB behoren, is niet te spreken over ‘de nieuwe discriminatie' die gecreëerd wordt. Bovendien wordt groene stroom zo hoger belast dan vervuilende technologie, zegt Alex Polfliet van PV Vlaanderen.

PV Vlaanderen twijfelt tot slot aan de wettelijkheid van de netvergoedingen en is van plan juridische stappen te ondernemen. ‘De Creg is al eens veroordeeld door het hof van beroep ( in een procedure aangespannen door de PVDA nvdr. ) voor de toelating om tussentijds de distributienettarieven te laten aanpassen. Nu doet de regulator het weer”.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121206_00394013 6/12/12

Eigen Mening: Een paar jaar geleden wou iedereen nog zonnepanelen plaatsen omdat er een premie van de staat op stond. 4 Jaar later beslissen ze om er een prijskaartje extra op te plakken. Ik begrijp wel waarom ze dit doen. Groene energie kost veel geld en nu dat ons land ook problemen heeft, kunnen ze al dat extra geld wel gebruiken. 200 à 250 euro per gezin, doe dat maal het aantal gezinnen die in België zonnepanelen hebben, dat loopt al op tot een aardig bedrag. Voor mij is dit ook geen probleem want wij hebben geen zonnepanelen, maar uiteraard begrijp ik dat de eigenaars van deze energiebron dit wel zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2012, 12:48
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Echt correct vind ik dit ook niet. Vroeger maar geld uitgeven om de aankoop van zonnepanelen te stimuleren en nu gaan ze er geld voor vragen. Ik vind het ook niet correct naar de toekomst toe gezien er vanaf januari 2014 een verplichting is om groene energie te gebruiken als je gaat bouwen. Dit kost je al een pak geld want zoveel premies zijn er niet meer en dan moet je nog eens extra betalen juist omdat je groene energie neemt. Ik vind het echt niet kunnen dat het duurder wordt als vervuilende technologie. Ik vind dat groene energie nog steeds gestimuleerd moet worden en ik denk dat dit het omgekeerde doet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2012, 12:11
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Op de netvergoeding voor zonnepanelen zit een nuance waarover je in de krant weinig of niets leest: de bedrijven mogen hun overschot aan energie aan het net afgeven én krijgen hiervoor een vergoeding én zij worden niet verplicht om een netvergoeding te betalen voor het gebruik van het net. De gewone burger die investeert in zonnepanelen en dit dus ook moet afbetalen, mag geen overschot aan het net afleveren (waar andere burgers ook mee gebaat zouden zijn) maar moeten wel een netvergoeding betalen. Dit kan toch onmogelijk als eerlijk bestempeld worden? Enig idee hoeveel subsidie en vergoeding een bedrijf krijgt dat het dak vol zonnepanelen legt? Nee, daar denkt niemand aan en zij houden ook hun mond en tellen hun winst! Zoals gewoonlijk moet de gewone burger het gelag weer betalen. Doet een mens als eens iets voor het milieu! Wij zullen de volgende keer ook wel twee keer nadenken ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.