actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd June 2014, 20:19
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Rilatine en cafeïne helpen studenten door blok

Rilatine en cafeïne helpen studenten door blok

Bijna de helft van de Vlaamse studenten drinkt cafeïnedrankjes tijdens de examenperiode. Dit blijkt uit Het Grote Studentenonderzoek dat radiozender MNM voerde bij 3.300 Vlaamse scholieren en studenten tussen 13 en 25 jaar. Dat meldt Het Belang van Limburg en staat ook te lezen in Het Laatste Nieuws.

De pepmiddelen variëren van onschuldige vitaminesupplementen en energiedrankjes tot Rilatine, een medicijn dat bestemd is voor ADHD-patiënten.

Cafeïnedrankjes zijn het meest gebruikte hulpmiddel van de Vlaamse jongeren. Jongens zijn ferventere cafeïnezoekers: zij drinken zowel meer energiedrankjes als meer koffie. Dertig procent van de vrouwelijke studenten grijpt naar vitaminesupplementen tijdens het blokken.

Bijna één op twintig studenten slikt Rilatine, een medicijn voor ADHD-patiënten dat de concentratie verbetert en impulsieve reacties onder controle houdt.

Datum: 03/06/2014
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...door-blok.dhtml

Mening:

Eigenlijk verbaast dit artikel mij totaal niet, het verbaast mij zelfs dat het in de krant verschijnt. Als ik kijk naar mijn vrienden en familie, dan denk ik dat zelfs meer dan de helft van hen cafeïnerijke drankjes gebruikt tijdens de examens. Mijn broer is daar een prachtvoorbeeld van. Buiten de examenperiodes drinkt hij meestal water of limonade en wanneer de examens eraan komen dan eist hij dat de koelkast vol redbull en cola staat. Mijn ouders vinden dat niet zo leuk, maar ze geven hem dat toch maar omdat ze willen dat zijn examens goed zijn en aangezien hij onder het jaar niet veel doet moet hij tijdens de examens wel eens wat nachtjes door doen, wat natuurlijk beter gaat wanneer je wat cafeïne drinkt.
Van het gebruik van Rilatine verschiet ik wel een beetje. Ik had al wel eens gehoord dat er studenten zijn die dat gebruiken tijdens de examens om zich beter te kunnen concentreren, maar ik had niet gedacht dat het om zoveel studenten zou gaan. Ik vind het ook vreemd dat ze gewoon aan dit geneesmiddel geraken. Persoonlijk vind ik dat ze het moeilijker moeten maken om dit middel te verkrijgen, want om de hele tijd pillen te slikken tijdens de examens die niet door een arts zijn voorgeschreven... Echt gezond ben je dan ook niet bezig volgens mij. (Je gaat mij ook niet horen zeggen dat cafeïne wél gezond is, maar ik denk dat het wel veel beter is om cafeïne te drinken dan om zulke medicatie te nemen).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th June 2014, 12:51
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Ik schrik er niet zo hard van dat zoveel studenten pepmiddelen gebruiken. Je hoort en ziet het heel vaak dat studenten koffie en Red Bull en varianten drinken. Ze willen namelijk goed presteren en daarom moeten ze lang kunnen studeren. Ik begrijp dat veel studenten dit doen maar het is helemaal niet gezond. Zelf drink ik geen Red Bull en hoogstens 2 kopjes koffie per dag. Je mag hier niet in overdrijven omdat het schadelijk is voor je lichaam. Nachtjes door zijn ook niet aan mij besteed. Ik slaap liever goed voor een examen dan er uitgeput aan te beginnen. Misschien moeten studenten wat meer ingelicht worden over de gevolgen voor hun gezondheid van overmatig gebruik van dergelijke pepmiddelen. Of misschien is de werkdruk gewoonweg te hoog voor de studenten. Hier moet men toch eens over nadenken vind ik. Je gezondheid is namelijk veel belangrijker dan het scoren van hoge cijfers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.