actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2017, 19:30
seppe.o*eyen seppe.o*eyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: retie
Posts: 21
Beklaagde overleden die gif innam tijdens zitting Joegoslavië-tribunaal

Slobodan Praljak (72), de Bosnische Kroaat die tijdens de zitting van het Joegoslavië-tribunaal gif heeft ingenomen, is overleden in het ziekenhuis in Den Haag.

Slobodan Praljak was tijdens de oorlog commandant van de Bosnisch-Kroatische troepen. Vandaag spraken de rechters in hoger beroep hun vonnis uit. De twintig jaar gevangenis die hij in eerst aanleg kreeg, werd bevestigd. Hij stond recht, protesteerde en dronk de inhoud van een klein glaasje leeg. "Ik heb zonet vergif ingenomen", zei Praljak. "Ik ben geen oorlogsmisdadiger. Ik ben tegen deze veroordeling." Hierop schorste de rechter de zitting en liet hij een arts komen.

'Ik ben geen oorlogsmisdadiger, ik ben tegen deze veroordeling'
SLOBODAN PRALJAK, NET NA HIJ EEN FLESJE GIF OPDRINK IN HET JOEGOSLAVIË-TRIBUNAAL

Een traumahelikopter, ambulancedienst en de brandweer werden opgeroepen, de livestream op de website van het tribunaal werd meteen stopgezet. Drie uur nadat hij het gif innam, overleed Praljak in het ziekenhuis in Den Haag. Zijn dood is bevestigd door het tribunaal.

Wat Praljak precies geslikt heeft en hoe het gifflesje in de rechtszaal binnen is geraakt, is nog niet duidelijk. De gerechtelijke diensten in Nederland hebben een onderzoek geopend.

Het VN-hof zou volgens planning vandaag definitief uitspraak doen tegen zes hoge Bosnische-Kroaten Jadranko Prlic, Bruno Stojic, Slobodan Praljak, Milivoj Petkovic en Valentin Coric. Dat zijn onder anderen de ex-premier en vijf andere voormalige politieke en militaire kopstukken van de Kroatische Republiek Herceg-Bosna, een ministaatje ten tijde van de burgeroorlog in Bosnië. Ze stonden terecht wegens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid.

Zuivering

Praljak en zijn collega's waren in 2013 al veroordeeld wegens hun bijdrage aan de campagne van 'etnische zuivering' gericht tegen Bosnische moslims. De straf van 25 jaar cel tegen voormalig minister van Defensie Prlic werd woensdag in hoger beroep ook gehandhaafd. Volgens de rechters was bewezen dat Prlic een belangrijke schakel was in het plan van de toenmalige Kroatische president Franjo Tudjman om een 'etnische pure' Kroatische staat te stichten.

De uitspraken tegen Praljak en de andere verdachten waren de laatste van het tribunaal. Het tribunaal, opgericht in 1993 door de VN, sluit volgende maand de deuren. Eind dit jaar verloopt het mandaat van het tribunaal.

Bron: De Morgen: 29 november 2017: https://www.demorgen.be/buitenland/...unaal-b790d5de/

Mening: Je kan je afvragen waarom iemand gif inneemt na het aanhoren van een vonnis. Bij mij komt dit toch over als een soort schuldbekentenis terwijl hijzelf toch verklaart dat hij onschuldig is. Als je onschuldig bent kan je nog steeds in beroep gaan en door het innemen van dit gif maakt hij er zich op een gemakkelijke manier vanaf. Voor de nabestaanden zal het misschien toch een opluchting zijn dat hij er niet meer is. Nu is het wel lastig dat de echte waarheid nooit boven zal komen. Ik denk dat hij door het innemen van het gif aan de nabestaanden van de slachtoffers toch toont dat de aanklachten juist waren ondanks zijn schreeuw van onschuld.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2017, 20:28
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Deels kan ik me wel vinden in deze mening. Het is effectief een 'makkelijke' manier om je straf te ontlopen door aan zelfdoding te doen.
Dat je jezelf afvraagt waarom hij dit doet bij de uitspraak terwijl hij nog in beroep kan gaan klopt echter niet. Deze uitspraak is reeds de uitspraak in hoger beroep (eerste alinea).

De daad op zich van Praljak kan ik ergens wel begrijpen. Begrijp me niet fout, hij heeft zware misdaden gepleegd. De man is er zo van overtuigd dat hij het goede deed dat hij zelf zijn schuld niet inziet volgens mij. Hij is ook al van een aanzienlijke leeftijd en zou de rest van zijn leven wellicht tussen vier muren doorbrengen. Met die vooruitzichten is een zelfdoding een snelle oplossing om van je problemen af te zijn.

Zoals in je mening staat denk ik niet dat dit een opluchting gaat zijn voor de nabestaanden. Ik denk dat zij vele liever Praljak achter de tralies zagen. Hij ontkent ook voor hij het gif inneemt dat hij schuld heeft waardoor dit voor de nabestaande nog extra zwaar aankomt in mijn ogen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.