actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th August 2019, 14:05
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Lightbulb Mag het wat minder zijn?

Troostvoedsel voor de vleesminderaar

De manier waarop de mens steeds meer beslag legt op land, is niet duurzaam, put de bodem uit en draagt bij tot de opwarming van de aarde. Dat blijkt nog eens, deze keer uit het jongste klimaatrapport van het IPCC. Als we niet duurzamer gaan eten, is er straks misschien te weinig voedsel. Minder vlees eten kan helpen. Drie ‘vleesminderaars’ leggen uit waarom dat geen stap terug hoeft te zijn.

WIM BALLIEU KOK EN ZAAKVOERDER VAN BALLS & GLORY
‘OMA AT OOK MAAR TWEE KEER PER WEEK VLEES’


‘Iemands eetgewoonten zijn persoonlijk. Ik denk niet dat we gelukkiger zullen worden als we elkaar daarover gaan bekritiseren. Tegelijk weten we wat de gevolgen zijn voor het klimaat als iedereen elke dag vlees blijft eten. Ik eet maar een paar dagen per week vlees en heb dat nooit als een drastische ommezwaai gezien.’
‘Minder vlees eten is heel eenvoudig: je begint met één dag per week geen vlees te eten. Als je nog slechts één keer per week vlees eet, ben je al zo ver als ik wil gaan. Dat is niet extreem. Mijn grootmoeder at ook maar twee keer per week vlees. Dagelijks vlees eten, is een gewoonte die in België maar heel korte tijd heeft bestaan. Ik geloof sowieso in minder en beter consumeren. Ik ben opgegroeid in een ambachtelijke cultuur. Mijn grootouders hadden een boerderij met varkens, kippen, konijnen, notenbomen, graan en witloof.’
‘Goed eten gaat om meer dan de vraag of je wel of geen vlees eet. Als je goede keuzes wilt maken, moet je je informeren, *feiten en cijfers vergelijken. Het heeft geen zin om varkenskoteletten te vervangen door avocado’s, Keniaanse boontjes of industriële vleesvervangers die niet duurzaam gemaakt zijn. Je moet ook niet verwachten dat het snel gaat. Eten is een cultuur en cultuur heeft tijd nodig om zich aan te passen aan nieuwe inzichten.’
‘Als ik een dag geen vlees eet, mis ik het niet. Ik ben kok. Ook zonder vlees kan ik een volledige maaltijd klaarmaken. Ik heb mijn bloemkool nooit simpelweg gekookt in zout water, want dat is een dom idee. Je maakt ook je groente met zorg klaar.’

HAFSA EL-BAZIOUI GENTS GEMEENTERAADSLID VOOR GROEN
‘IK HEB VEEL SPECERIJEN OPNIEUW ONTDEKT’


‘Ik ben opgegroeid in een vleesetend gezin, maar eet al acht jaar zo goed als geen vlees meer. Mijn partner en kinderen eten nog altijd graag vlees, maar ik heb het nooit gemist. Het is niet zo dat je weinig keuze hebt als je geen vlees eet. Er is juist heel veel keuze. Je eiwitten kun je uit veel verschillende peulvruchten halen. Met groente en simpele kruiden kun je heerlijke gerechten maken. Vegetarisch eten is gezonder, minstens even lekker en niet duurder. Afstappen van vlees heb ik nooit als een straf gezien.’
‘Door vegetarisch te eten, heb ik veel kruiden en spece*rijen herontdekt: curry, kur*kuma, koriander, paprika*poeder, gember, look. Ik herkende de smaken van wat ik als kind op vakantie in Marokko at. In Marokko is dagelijks vlees eten niet de norm. Voor veel gezinnen is vlees een luxeproduct.’
‘Mijn ouders hebben in België geleerd om elke dag vlees te eten. Elke week aten ze biefstuk met friet. Het is grappig dat ik dichter bij de mediterrane keuken ben gekomen door af te leren wat zij mij hebben geleerd: dat je elke dag een stukje vlees moet eten. Intussen hebben zij ook hun eetpatroon veranderd. Je ziet een evolutie: het is nog maar een paar jaar geleden dat het in Vlaanderen raar was om geen vlees te eten. Vandaag is dat helemaal anders.’

DORIEN KNOCKAERT
JOURNALIST DE STANDAARD EN AUTEUR VAN KOOKBOEKEN
‘KOOP EEN FLES GOEDE OLIJFOLIE’


‘Bijna al mijn recepten zijn vegetarisch. Als student probeerde ik al grotendeels *vegetarisch te eten. Vlees of vis heb ik daardoor nooit echt goed leren klaarmaken. Soms kook ik wel met ansjovis, met Thaise vissaus, of met garnalen. Als ik ergens op bezoek ben, eet ik gewoon mee, ook als het vlees is. In restaurants met een deprimerend vegetarisch aanbod zie ik het ook niet als een zonde tegen mijn principes om vis of zeevruchten te bestellen.’
‘Het gaat mij niet om consequent te zijn. Om vol te kunnen houden, kan het belangrijk zijn dat je jezelf je inconsequenties gunt. Dat hangt van je karakter af. Sommige mensen halen voldoening uit duidelijke grenzen en kunnen precies vertellen hoelang ze al geen vlees meer gegeten hebben, voor anderen is dat niet weggelegd. Je kunt beter inconsequent zijn dan er helemaal niet aan beginnen. *Iemand die minder vlees wil eten, hoeft op die manier niet bang te zijn dat hij nooit meer biefstuk kan eten.’
‘Wie jarenlang met smaak vlees heeft gegeten, vindt een maaltijd zonder vlees soms onbevredigend. Dat ligt volgens mij niet aan het vlees op zich, maar aan de manier van koken. Vlees krijgt vaak een glansrol die andere ingrediënten niet krijgen. Het wordt vaak gebakken en rijkelijk gekruid, terwijl de aardappelen en groenten simpelweg gekookt worden. Kruiding, vet en bruine randjes zijn net wat eters gelukkig maakt. Als je je groenten royaal behandelt, heb je niet het gevoel dat je een onvolledige maaltijd eet.’
‘Als ik één ingrediënt aan een vleesverlater zou mogen aanraden, dan is dat een fles goede olijfolie: een lekker plantaardig vetbommetje. Haal die groenten uit hun kneusjesrol.’

Bron: De Standaard, 10 augustus 2019
https://www.standaard.be/cnt/dmf201...4E 09B4C7F379F

Eigen mening:
Een ander hulpmiddel kan een vegetarisch/veganistisch kookboek zijn.
Dit betekent niet dat je “Ons Kookboek” meteen naar de kringwinkel moet brengen. Je kan in een veggie kookboek ideeën vinden voor de basis van je maaltijd.
De rol van vlees vervangen door groenten of peulvruchten kan in het begin onmogelijk lijken. Een goede handleiding is daarom belangrijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.