actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2018, 17:54
Tom.V*anpuymbroeck Tom.V*anpuymbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Vosselaar
Posts: 23
Vlaamse film valt in de prijzen in Cannes

18 mei 2018 om 17u07 door km, jst

Victor Polster is in Cannes bekroond met de prijs voor beste acteerprestatie in de nevencategorie Un certain regard voor zijn hoofdrol in 'Girl', het filmdebuut van de Vlaamse regisseur Lukas Dhont. De hoofdprijs in die categorie gaat naar de Zweedse film 'Gräns' van Ali Abbasi.

Morgen is het aan de grote jongens van de officiële competitie, maar vanavond werden al de prijzen bedeeld in de belangrijkste nevencategorie Un certain regard. De Vlaamse film Girl viel in de prijzen: de geweldige hoofdrolspeler Victor Polster krijgt de prijs voor beste acteerprestatie.

‘Ik ben extreem gelukkig met wat dit project al heeft teweeggebracht’, zegt Victor Polster in een eerste reactie. Victor Polster is een jongen van 16, maar was nog een jaar jonger tijdens de opnames. ‘Ik voel me ontzettend vereerd dat ik met deze fijne mensen heb mogen samenwerken, en dankbaar dat Lukas mij uitgekozen heeft voor Girl. Deze prijs komt als een totale verrassing, maar ik voel me des te gelukkiger dat ik hem net met deze film heb gewonnen.'

Bij de casting heeft Dhont een witte raaf gevonden: een jongen van deze leeftijd die klassiek ballet kan dansen én die acteert. En hoe: Polster doet het zonder enige overdrijving. Zijn Lara is een verlegen meisje dat bikkelhard is voor zichzelf, en niet kan wachten om omgetoverd te worden in de prachtige vrouw die ze in haar binnenste al is. Wat een fascinerende vertolking, en hoe moedig van een jongen van die leeftijd om zo’n uitdagende rol aan te nemen. Polster moest zich blootgeven.

Staande ovatie

Vorige week verblufte Dhont het filmfestival van Cannes met zijn film. Na afloop werd hij getrakteerd op een staande ovatie, die de gewoonlijke duur bij premières ver oversteeg. Toen de zichtbaar ontroerde Dhont met zijn cast en crew de zaal verliet, stonden er nog mensen te applaudisseren.

Girl is een pracht van een film, over een meisje dat vecht tegen haar mannelijke lichaam. Ondertussen probeert Lara ballerina te worden - een mooie metafoor voor de discipline en volharding om een lichaam in een nieuwe vorm te duwen. Ongelooflijk dat dit een eerste film is van een nieuwe regisseur: alles klopt. Zo gevoelig ging Dhont te werk, dat de minste misstap deze film had kunnen doen breken. Girl is een ontroerende ervaring, zonder één vals sentiment. En met een moment dat je doet kronkelen in je stoel, puur omdat je zo supportert voor Lara.

Andere winnaars

De hoofdprijs in de nevencategorie gaat naar het Zweedse Gräns van de regisseur Ali Abbasi. De juryprijs is voor Les morts et les autres van Renee nader Messora en Joao Salaviza. Het beste scenario ging dan weer naar Sofia van Meryem Benm’barek. De beste regisseur is Loznitsa voor Donbass uit Oekraïne.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180518_03519536

Eigen mening:
Deze film wil ik zeker gaan kijken als hij in de bioscoop komt. Niet het minst omdat ik zelf danser ben maar zeker ook omwille van de problematiek die de film aansnijdt nl. geboren zijn in het verkeerde lichaam. Omdat mijn twee broers homo zijn en een van hen, Raf, in 2016 Mister Gay Belgium en Mister Gay Europe werd, ligt de problematiek van holebi's en transgenders ook mij nauw aan het hart. Ik vind het erg belangrijk dat er aandacht gaat naar deze thema's en heel mooi dat het kan door middel van een film die dan ook nog eens prachtig blijkt te zijn en in de prijzen valt. Sterk dat een jongeman van 16 in staat is zoiets neer te zetten. Daar heb ik veel respect voor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.