actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2012, 12:05
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Media mogen foto's niet zomaar meer van Facebook halen

De Raad voor de Journalistiek heeft een nieuwe richtlijn uitgevaardigd voor het gebruik van informatie en beeldmateriaal afkomstig van persoonlijke websites of sociale netwerksites zoals Facebook. Aanleiding daarvoor was de discussie na de berichtgeving over de busramp in Sierre, zo is dinsdag vernomen van Flip Voets, ombudsman bij de Raad.

De richtlijn werd maandag goedgekeurd door de algemene vergadering en is opgenomen in de Journalistieke Code. Ze moet duidelijk maken wanneer een eventuele overname van foto's of informatie geoorloofd kan zijn.

'Het feit dat iemand persoonlijke gegevens, informatie of beeldmateriaal op het internet of op een sociale netwerksite plaatst, zelfs als het om publiek toegankelijke pagina's gaat, betekent evenwel niet automatisch dat dit materiaal zonder meer mag worden overgenomen in andere media', zo luidt het.

Overname zonder toestemming van herkenbaar beeldmateriaal kan volgens de Raad enkel verantwoord worden als de berichtgeving een maatschappelijk belang heeft dat het recht van privacy overstijgt. De journalist moet dit kunnen aantonen.

Voorts vraagt de Raad om bijzonder terughoudend te zijn bij het eventueel bekend maken van beelden of gegevens die de identificatie mogelijk maken van minderjarigen en van slachtoffers.

Een journalist moet steeds nagaan wat de aard is van de site en van het (beeld)materiaal, wie het materiaal op de website heeft geplaatst en of de eigenaar de toegang tot de pagina's niet beperkt heeft.

Bekende of publieke figuren moeten wel meer dan anderen aanvaarden dat privégegevens die door hen op het internet geplaatst werden en publiek toegankelijk zijn, openbaar gemaakt worden voor verslaggeving.

Bron: DS, Media mogen foto's niet zomaar mee van Facebook halen, 25-04-12 (www.destandaard.be)

Bron:
Dit vind ik een terechte beslissing. Foto's gebruiken van criminelen of slachtoffers is enkel voor de sensatie. Sommige mensen die verdacht worden van een misdrijf maar die onschuldig zijn, komen ook met foto's in de media terecht. Voor die mensen vind ik dat heel erg omdat de meeste mensen anderen vooroordelen/veroordelen. Die mensen willen verder gaan met hun leven maar omdat ze bekend zijn geraakt door foto's in de media, verloopt dit wel wat moeilijker. Het is beter nu de journalisten toestemming moeten vragen voor foto's. Jammer dat de aanleiding het busongeval in Sierre is, dit had al veel vroeger moeten komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th April 2012, 16:19
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ik vind dit persoonlijk een zeer goed initiatief!
Ook al maken vele mensen hun gegevens openbaar door deze op een sociale netwerksite te plaatsen zoals facebook, dan nog vind ik niet dat journalisten het recht hebben om deze informatie te gebruiken voor hun artikel.
Dit mag wel wanneer het over iets gaat dat de privacywetgeving overstijgt zoals al vermeld werd in het artikel.
Het is goed dat hier nu een duidelijke wetgeving rond gemaakt is want hier was echt nood aan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th April 2012, 20:29
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik vind dit ook een goede beslissing! Een sociale netwerksite zoals Facebook dient om informatie, weetjes en foto's te delen met vrienden (soms wel erg verre vrienden..), toch niet met gans het land!
Ik heb zelf geen facebook maar sta wel op veel foto's die er door vrienden en vriendinnen zijn opgezet. Daar heb ik absoluut geen probleem mee zolang deze niet gebruikt worden voor andere doeleinden! Niet dat ik denk dat ze ooit een foto van mij nodig gaan hebben om in de krant te zetten, maar toch ben ik voorstander van de nieuwe richtlijn!
En zoals Britt aanhaalt, is het gewoon schandalig dat journalisten soms foto's gebruiken zonder dat ze daar de toestemming voor hebben!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.