actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2012, 12:05
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Tien portefeuilles binnengebracht bij politie, amper zeven opnieuw bij eigenaar

Drie op de tien gevonden portefeuilles die in een politiebureau worden binnengebracht, geraken niet terug bij de eigenaar. Dat blijkt uit een undercoverreportage van het discussieprogramma Volt.

Het discussieprogramma Volt liet tien 'eerlijke vinders' een portefeuille met daarin 150 euro afleveren in een politiekantoor. Slechts zeven ervan raakten uiteindelijk opnieuw bij de eigenaar.

Over twee portefeuilles kwam nooit bericht. Toen de 'eigenaars' zelf gingen informeren bij de politie, kregen ze te horen dat 'er niets was gevonden'. Ook even langsgaan bij het centrale bureau en de dienst Verloren Voorwerpen leverde niets op.

De vondst van de derde portefeuille werd wel gemeld aan de eigenaar. Toen die ze wou gaan afhalen, bleek ze evenwel toch 'niet binnengebracht'. Later nam de politie zelf contact op. Dat ze verveeld zat met de zaak en de portefeuille waarschijnlijk was ontvreemd, klonk het, waarna het geld wél netjes werd teruggestort.

'We laken dergelijke houding. Diefstal en zelfs nalatigheid kunnen niet ongestraft', aldus Vincent Houssiau van de VSOA politie. 'Jammer genoeg is het zo dat wanneer een portefeuille wordt afgeleverd aan het loket van een politiebureau, het systeem niet waterdicht is zodat de eigenaar zeker zijn eigendom terugkrijgt. We raden mensen aan om in zo'n geval zeker een aangifte te doen.'

bron: http://nieuwsblad.be/article/detail...DMF20120418_218

Eigen mening:
Ik vind het zeer raar dat zoiets kan gebeuren, als je een verloren voorwerp zelfs al niet meer in vertrouwen kan afgeven bij de politie is er toch iets mis. Natuurlijk kan je deze cijfers niet veralgemenen want het is slechts 10 keer getest, maar de drie portefeuilles die zijn achtergebleven zijn er toch drie teveel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th April 2012, 14:15
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Toen ik het artikel las was ik wel een beetje verrast. Ik vind het absoluut niet kunnen dat dergelijke dingen gebeuren. De politie heeft net een voorbeeldfunctie. Ze kunnen niet zomaar 'geen bericht' geven wanneer er een portefeuille wordt binnengebracht. Ik vind het al helemaal raar dat, wanneer de eigenaars zelf langskomen om te vragen of hun portefeuille is teruggevonden, ze doodleuk 'neen' zeggen. Hoe kan je nu zo iets doen als agent? Dat gaat toch in tegen al hun waarden? Bij de derde portefeuille bellen ze naar een dame. Zij komt dan haar portefeuille halen maar dan blijkt hij verdwenen te zijn. Hoe kan zo iets gebeuren? Uiteindelijk wordt het geld dan wel terruggestort maar je kan nog steeds je paspoort, bankkaart, en al de andere kaarten opnieuw gaan aanvragen. Dit kost ook geld en neemt ook een tijd in beslag. Ik hoop dat ze gaan onderzoeken hoe dit is kunnen gebeuren en dat ze de agenten hier dan ook op aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th April 2012, 16:54
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
VRT dient geen klacht in over verdwenen 'Volt'-portefeuilles

VRT dient geen klacht in over verdwenen 'Volt'-portefeuilles

De VRT gaat niet in op de vraag van de Vaste Commissie van de Lokale Politie (VCLP) om klacht in te dienen bij de korpschefs van de zones waar een binnengebrachte portefeuille niet werd terugbezorgd. Dat meldt Carl Voet, de hoofdredacteur van het tv-programma 'Volt'.


Voor de 'Volt'-redactie was het vooral belangrijk dat de bevolking te weten kwam of het veilig is iets aan de politie in bewaring te geven. 'We willen geen heksenjacht beginnen tegen bepaalde politiezones', aldus Voet.

'Undercoverjournalistiek moet aan twee voorwaarden beantwoorden', legt Voet uit. 'Die journalistiek is enkel mogelijk als het onderwerp van maatschappelijk belang is, en als het niet op een andere manier aan het licht gebracht kan worden. Aan die twee voorwaarden is voldaan.'

'Onaanvaardbaar'

Eerder op de dag had Marc Hellinckx, vicevoorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, de redactie van het consumentenprogramma gevraagd om klacht in te dienen bij de korpschefs van de zones waar 'niets gevonden was'. 'Hier moet een vervolg aan komen', zei hij in het Radio 1-programma 'De ochtend'.

'Zo kunnen ze uitzoeken wie verantwoordelijk is en eventueel ook organisatorische maatregelen nemen zoals het herzien van de procedures binnen het korps.'

Hij noemde de feiten ook onaanvaardbaar. 'Het is heel belangrijk dat de burger vertrouwen heeft in de politie. Alles wat dat vertrouwen schaadt, krijgt absolute prioritaire aandacht', klinkt het.

Hellinckx verwacht tot slot dat verschillende korpsen naar aanleiding van de reportage nu sowieso wel eens zullen nagaan of hun individuele interne procedures voor het bewaken van eigendommen goed worden nageleefd.
__________________________________________________ __________
Mening:

Ik post dit artikel even ter verduidelijking dat er wel degelijk geen verder onderzoek komt naar de verdwenen portefeuilles, en als reactie op de onderstaande posts.
Ik vind het wel jammer dat VRT geen klacht indient tegen deze diefstal. Zo kunnen ze wel veel dingen onderzoeken, maar er eigenlijk niets aan veranderen. De politie heeft toch een voorbeeldfunctie? En zij hebben de bewijzen voor een klacht in te dienen, en toch doen ze het niet? Rare situatie.
Voor de rest vind ik het goed dat programma's zoals deze de problemen binnen onze maatschappij aankaarten, en dat de burgers zich ook bewust worden van eventuele problemen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th April 2012, 21:50
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Citaat:
Orgineel gepost door Valerie.Pandelaers
Voor de 'Volt'-redactie was het vooral belangrijk dat de bevolking te weten kwam of het veilig is iets aan de politie in bewaring te geven.


Volt deed de test en het resultaat was niet geheel positief. Is het veilig om iets aan de politie in bewaring te geven? Nee, blijkt uit dit kleinschalig onderzoek.
Natuurlijk kunnen we geen bepaalde politiezones viseren, maar volgens dit artikel in Het Nieuwsblad is tien jaar geleden een gelijkaardig onderzoek gedaan door het maandblad Ché en toen 'verloor' de Gentse politie ook al een portefeuille met geld.

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...icleid=053P0OH3
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th April 2012, 12:20
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Iedereen maakt al eens fouten of doet al eens iets verloren, maar als zulke dingen gebeuren en dan nog op een politiekantoor welteverstaan vind ik ronduit belachelijk. 'De politie jouw vriend' zeggen ze dan. Vorige week was er nog een reportage op tv (ik denk bij koppen) over inbraken. Deze gebeuren gewoon overdag waar de buren op staan te zien, zij durven niets doen maar bellen wel de politie. De politie die daar om de hoek woont kwam pas opdagen na een half uur à drie kwartier. Bij zoiets zijn ze meestal te laat maar als er ergens geflitst moet worden zijn ze altijd wel op tijd en paraat. Kortom, ik denk dat er heel wat van deze 'duistere praktijken' gebeuren bij de politie waar wij niets van weten. Een portefeuille die uit het politiekantoor wordt gestolen? Kom op zeg, hoe kan zoiets nu?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th April 2012, 15:38
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Ik vind dit ergens niet kunnen. Je bent dan zo eerlijk om een portefeuille terug te brengen en dan verdwijnen ze weer bij de politie. Zoals Tinne zegt kunnen we 10 portefeuilles niet veralgemenen maar het feit dat er bij 10 portefeuilles al 3 portefeuilles verdwijnen vind ik al veel. De politie moeten we kunnen vertrouwen en hierdoor gaat dat vertrouwen alleen maar verloren. Niet alle mensen zijn zo eerlijk om dit terug te brengen maar als een persoon dit dan doet, dan gaat deze nog verloren. Ik denk door dit te lezen, dat mensen minder snel een portefeuille gaan terugbrengen aangezien het toch niet veel uithaalt.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th April 2012, 15:45
valerie.burgers valerie.burgers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: olen
Posts: 33
De politie staat nog altijd bekend als een instantie met een voorbeeldfunctie.
Het is dus maar niet meer dan normaal dat zij in alle eerlijkheid de portefeuille terug bezorgen aan de rechtmatige eigenaar.
Ik vind niet dat een politieagent het recht heeft om in situaties als deze zijn macht te misbruiken en denken dat deze zaken toch nooit uitkomen. Ik vraag mij af hoeveel portefeuiles er in het verleden op deze manier al verloren zijn gegaan, lang voor Volt dit experiment aan Vlaanderen toonde.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.