actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2012, 16:38
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Jongeren coachen kansarme leerlingen

Honderd kansarme leerlingen van allochtone afkomst die schoollopen in Antwerpen krijgen voortaan een individuele coach. Met het project ‘100 jongeren maken het’ wil de stad Antwerpen hen beter ondersteunen zodat ze niet afhaken, hun diploma behalen en kunnen doorstromen naar het hoger onderwijs.

De coaches zijn vrijwilligers tussen 20 en 30 jaar. Ze zijn één jaar het rolmodel van leerlingen tussen 12 en 15 jaar. Elke week spreken ze een à twee keer af met een leerling en bieden hem een luisterend oor. De coach is dus geen hulpverlener of studiebegeleider, maar eerder een grote broer of zus.

“Ik spreek een keer per week af met Yunes die in het eerste middelbaar zit”, zegt coach Zakaria (22) in Gazet van Antwerpen. ”En ik herken mezelf in hem.” Zakaria had zelf een woelige jeugd. “Ik bleef drie keer zitten door slechte vrienden en een slecht milieu. Maar dankzij mijn ouders en schoolbegeleiders studeerde ik toch nog af aan het middelbaar.”

Nu studeert hij om als leraar in het secundair onderwijs te staan en wil hij dolgraag coachen. “Ik wil dat duwtje dat ik toen kreeg in de goede richting nu ook teruggeven aan jongeren die het nodig hebben. Maar ze moeten daar ook voor openstaan.”

Momenteel zijn er al 40 coaches. Wil je zelf coach worden of ken je iemand die misschien geïnteresseerd is? Meer info op www.antwerpen.be/diversiteit

Bron: Klasse http://www.klasse.be/leraren/27088/...rme-leerlingen/

Mening:
Ik vind dit een zeer goed initiatief. Op deze manier worden deze kansarme jongeren van allochtone afkomst toch geholpen bij hun integratie in de maatschappij. Ik ben er van overtuigd dat deze manier van werken zijn vruchten zal afwerpen. Dit misschien niet bij iedereen maar toch bij de meerderheid van de jongeren. Zeker omdat deze coaches mensen zijn die zich zelf de schoolsituatie nog levendig kunnen inbeelden. En waarschijnlijk zijn het ook mensen die zelf ooit op het verkeerde spoor zijn geraakt en nu hun bijdrage willen leveren om deze jongeren op het juiste spoor te houden.
Als ik zelf de tijd moest hebben en in de buurt van Antwerpen zou wonen, zou ik zeker aan dit initiatief willen meewerken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th April 2012, 19:15
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Wow, dit is nu eens een pracht van een initiatief. Jongeren vanuit kansarme allochtone gezinnen hebben het vaak zeer lastig. Deze uitspraak zal niemand betwisten. Deze kinderen kunnen vaak wel hulp inroepen. Spijtig genoeg bestond deze hulp vaak uit maatschappelijk werkers die af en toe eens een gesprek met de jongere aangingen. In wezen is dit geen slechte zaak maar volgens mij denken vele van die kansarme allochtone jongeren: "die heeft goed praten." Ik denk dat we dit effect minder gaan hebben wanneer jongeren deze taak overnemen. Volgens mij is het namelijk makkelijker om iets van een leeftijdsgenoot aan te nemen. Ik hoop dat dit project de kans krijgt om zich verder uit te bouwen en zo voor vele jongeren een steun kan zijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.