actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2010, 13:03
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Spaarboekje brengt niets meer op

Wie zijn spaargeld op zijn rekening laat staan, zal zijn koopkracht zien verkleinen. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Bank.

Bij de meeste banken werd de rente in de voorbije maanden verlaagd. De gemiddelde basisrente daalde zo van 1,27 procent in december naar 1,15 procent in maart.

Dat cijfer ligt lager dan de inflatie (1,9 procent) waardoor het gemiddelde reële rendement van een spaarboekje op - 0,75 procent uitkomt. Dat wil zeggen dat sparen de koopkracht verkleint.

Het is voor het eerst sinds 2008 dat het spaarboekje niets opbrengt. In de eerste twee maanden van 2010 was dat wel nog het geval door een nog positief rendement van 0,41 ŕ 0,42 procent.

Als aanvulling op de basisrente is er bij heel wat banken ook nog de getrouwheidspremie, maar die komt zelden boven de 0,5 procent uit.

Bron: www.gva.be

Mijn mening:
Ik vind het wel jammer dat ons spaarboekje niets meer opbrengt. Ik denk dat de oorzaak bij de regering ligt. Als de regering 2 jaar geleden met die fortis crisis niet beperkingen op percentages voor spaarboekjes had ingevoerd dan had dit nu niet het probleem geweest want dan was er concurrentie mogelijk. Nu is de concurrentie in België bij de banken voor zicht & spaarrekeningen DOOD. En mede door het tamme karakter van de belg word er weinig geld verhandeld waardoor er enkel winst is voor de banken die het achter de schermen beleggen met grote winsten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2010, 15:46
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 70
Ik vind dit schandalig!
Wat is het nut nog om je geld op een spaarrekening te zetten ?
Als je enkele dagen later wat geld gaat afhalen, rekenen ze zelfs hiervoor ook nog een bedrag aan!
Je maakt gewoon zuiver verlies.
Is dit weer een manier van de overheid om geld bij de mensen weg te halen en dat de mensen moeten bijbetalen om hun geld 'veilig' ergens weg te bergen ? En zo veilig is het ook weer niet in de tijden van failisementen van banken.
En als de banken zo de mensen proberen te overhalen om aandelen te kopen, zijn ze volgens mij ook goed mis want er zijn vele Belgen die dit niet doen.
Dus laat de banken terug concurrentie voeren en geef de mensen een reden
om geld naar de bank te brengen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.