actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2010, 18:29
Jan.Sauvillers Jan.Sauvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Geel
Posts: 43
Bijna helft Belgen komt nauwelijks rond

In 2008 had 44 procent van de Belgen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. In 2007 bedroeg dat aantal nog 34 procent. Dat blijkt uit de Europese naar de inkomens en levensomstandigheden (EU-SILC).

Liefst 21 procent van de ondervraagden geeft aan 'moeilijk' of 'zeer moeilijk' rond te komen, 23 procent komt 'eerder moeilijk' rond.

Ongeveer 1 op 7 Belgen, ofwel 14,7 procent, loopt een verhoogd armoederisico. Dat wil zeggen dat er in het gezin per hoofd niet meer dan 899 euro per maand beschikbaar is. Vlaanderen telt 10 procent met een verhoogd risico tot armoede, Wallonië 19,5 procent.

Vooral 65-plussers (21,3 procent) en alleenstaande ouders (39,5 procent) hebben een opvallend hoger risico om in de armoede te verzeilen.

Werk

Verder blijkt dat werk een belangrijke buffer is tegen armoede. Het armoederisico van werklozen is 7 keer hoger dan dat van de werkenden.

Ook het onderwijsniveau beďnvloedt het armoederisico. Bij personen zonder diploma of met een diploma lager onderwijs ligt het risico 2 keer hoger dan dat van personen met een diploma secundair onderwijs en bijna 3 keer hoger dan dat van personen met een diploma hoger onderwijs.

Vrienden

Opvallend is dat bijna een kwart (24,1 procent) van de mensen die boven de armoedegrens leven maar moeilijkheden hebben, onmogelijk maandelijks vrienden kunnen ontvangen. In dezelfde groep is het voor 39,5 procent niet mogelijk om een onverwachte uitgave van 800 euro binnen de week op te vangen.

bron: De Standaard, 23/03/2010

mening: Hoe lager het diploma hoe hoger de kans op armoede lees ik... Er zijn ook jobs voor mensen zonder diploma maar als er toch zo weinig mensen aangenomen worden met diploma kan men beter investeren in goedkoper (want dat mag wel!!!) onderwijs...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2010, 20:33
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Soms vraag ik me af of de mensen die tegen de armoedegrens leven wel moeite doen om aan werk te geraken. Oké, als je tegenslag hebt in het leven kan alles wel tegenslagen. En nu met de economische crisis is het ook enorm moeilijk om werk te vinden. Maar ik denk steeds waar een wil is , is een weg. Dus de mensen die echt willen werken en geld verdienen vinden toch wel werk zeker. Ik wijs niemand met de vinger!
Het is ook niet makkelijk om als ongeschoolde, werk te vinden dat je aanstaat. Maar wanneer het financieel moeilijk gaat, en je wil werk en geld, dan mag dat normaal geen probleem zijn volgens mij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd April 2010, 11:49
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Laaggeschoolde vs hooggeschoolde

Langs de ene kant begrijp ik Jan’s standpunt. In tijden van crisis zal men eerder laaggeschoolden aannemen voor bijvoorbeeld een magazijniersfunctie. Laaggeschoolden kosten de werkgevers minder als hooggeschoolden. Langs de andere kant zal een werkgever eerder een hooggeschoolde aannemen, want een hooggeschoolde staat gelijk aan kwaliteit ten opzichte van een laaggeschoolde.

Op dat punt vind ik het moeilijk om een standpunt in te nemen.

Men zegt dat je in de categorie ‘arm’ zit als je binnen de week geen onverwachte uitgave van € 800 kan opvangen. In België zijn er weinig personen die dat kunnen (vandaar onder andere het hoge armoedscijfer). Waar ik mij dan wel vragen bij stel is het volgende. In Nederland verdient men meer en kosten goederen als voeding minder. Waarom kan men dit in België niet doen. Hierdoor zullen er een pak minder arme mensen zijn in België. Alles is hier zo duur al naargelang wat men verdient. Maak de lonen hoger of de prijs van voeding lager. Het armoedscijfer zal flink dalen. Natuurlijk is dit niet het enige dat je kan doen om de categorie ‘arm’ te herleiden tot een minimum, maar het zal al veel helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.