actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2011, 23:21
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Kunstendag voor kinderen gelanceerd

Tijdens haar speech in het Vlaams Parlement lanceerde Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) de Kunstendag voor Kinderen, die voor het eerst zal plaatsvinden op zondag 18 november 2012. “Het is cruciaal om de ontwikkeling van de culturele competentie zo vroeg mogelijk te starten”, stelt Schauvliege.

De minister spoort alle culturele organisaties, dus niet alleen degene die al voor kinderen werken, aan om deel te nemen. “Het gaat niet alleen over kunst voor kinderen, maar ook over kunst tout court. Met kleine ingrepen zijn gewone grote-mensen-kunstvoorstellingen even toegankelijk voor kinderen en gezinnen”, stelt Schauvliege.

De Kunstendag voor Kinderen moet een echte familiedag worden. Uit de Participatiesurvey van 2009 bleek namelijk dat niet zozeer het opleidingsniveau, maar vooral ouders bepalend zijn of kinderen aan cultuur doen. Met de Kunstendag wil Schauvliege meer kinderen in contact brengen met cultuur. “Kunst is een tegengewicht tot het praktische, het nuttige, het bruikbare. Het toont een andere zijde van het mens-zijn.” (EH)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/cultuur/...00005661724.htm
Knack, dinsdag 15 november 2011, EH

--------------------------------------------------

Ik vind dit persoonlijk een schitterend initiatief. Zoals Schauvliege zegt hangt het ook vooral van de ouders af of jongeren veel bezig zijn met cultuur. Ik kan me voorstellen dat niet alle ouders even veel belang hechten aan culturele activiteiten met de kinderen omdat het hen zelf niet interesseert, omdat ze te weinig tijd hebben, … Daarom vind ik het zeer goed dat deze Kunstendag georganiseerd wordt. Het is belangrijk dat kinderen van jongs af aan het belang van cultuur leren en dat ze al vroegtijdig starten met een culturele ontwikkeling. Het leuke aan deze dag is dat gezinnen er een familiedag van kunnen maken, het wordt ook op een speelse manier aangebracht: geen saaie museumbezoeken dus, maar veel animatie en variatie. Ik denk dat wanneer we kinderen hiermee op een jonge leeftijd in contact brengen, ze eerder geneigd gaan zijn om hun culturele kennis zelf te gaan verbreden. Als ouders hier niet mee bezig zijn is het aan de kinderen zelf om dit te doen, daarom lijkt het mij een zeer goed initiatief!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.