actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2016, 09:55
Nele.D*ms Nele.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 78
Bourgeois: ‘Ik reik de moslimgemeenschap de hand’

Vlaams minister-president Geer Bourgeois (N-VA) is bezorgd over de cohesie van onze maatschappij. ‘Onze samenleving mag niet uit elkaar vallen’, zegt hij in een interview met De Zondag.

Vlaams minister-president schuift in het interview met De Zondag naar voren dat ‘de islam moet verwesteren’. ‘Ik reik de moslimgemeenschap de hand. Ik heb niet toevallig een levensbeschouwelijke dialoog opgestart. Je merkt dat de overgrote meerderheid zich wil inschrijven, maar de minderheid die dat niet wil, moeten we strenger aanpakken.’

‘Ook de moslimgemeenschap zou duidelijker afstand moeten nemen van hen, zeker in probleemwijken’, vulde Bourgeois aan.

De West-Vlaming maakt zich vooral zorgen om de cohesie. ‘Mijn boodschap aan jeugd- en sportverenigingen, lokale besturen, werkgevers, Fedasil, ... : reageer assertief telkens iemand ingaat tegen bijvoorbeeld het recht op vrije meningsuiting, de scheiding tussen kerk en staat of de gelijkheid tussen man en vrouw. Geen millimeter mogen we toegeven op onze gedeelde waarden en vrijheden. Die vormen de basis van onze samenleving.’

Driedelige manier om terrorisme te bestrijden

Bourgeois wijst vervolgens ook naar de verantwoordelijkheid van de overheid. ‘Geen enkele overheid mag nog wegkijken van de problemen. Dat is te lang zo geweest. Het kan niet zijn dat een burgemeester niet weet wie waar woont. Dat was in Molenbeek zo, in Schaarbeek. Je moet je bevolkingsregister op orde hebben.’

Terrorisme kan volgens de minister-president op een drieledige manier bestreden worden. ‘Je moet eerst en vooral IS uitschakelen, want dat is de bron van het kwaad. Twee: meer inzetten op veiligheid en zeker op inlichtingendiensten. Dat is wat Jan Jambon (N-VA) en de federale regering nu doen. En drie: onze samenleving niet uit elkaar laten vallen.’

Bron: De Standaard, 3 april 2016
Mening: Bepaalde bevolkingsgroepen schuiven de schuld van de aanslagen maar al te graag in de schoenen van iedereen die niet-blank is. Ik vind het dan ook goed dat de overheid nu oproept om onze samenleving niet uit elkaar te laten vallen. Als we dit wel laten gebeuren, doen we net wat IS wilt. Er zijn teveel mensen die hun frustratie uitwerken op mensen met een andere godsdienst, zonder dat deze mensen achter de ideeën van IS staan. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn.

Laatst aangepast door Nele.D*ms : 3rd April 2016 om 10:06.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.