actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2011, 14:56
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Maak niet langer fetisj van camerabewaking

Tobback: 'Maak niet langer fetisj van camerabewaking'

De Leuvense burgemeester Louis Tobback (SP.A) heeft opgeroepen om te stoppen met 'een fetisj' te maken van camerabewaking. De wetgeving is er om misbruiken te voorkomen, klinkt het.
De stad Leuven heeft al enkele jaren een 20-tal bewakingscamera's geïnstalleerd om uitgaansbuurten in het oog te houden en zal er binnenkort ook installeren in de Diestsestraat om onder meer gauwdieven te betrappen.

'Het kan misbruikt worden net zoals agenten ook hun wapen kunnen misbruiken', zei burgemeester Tobback op een studiedag van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. 'Om dit te voorkomen is er een wetgeving en moeten gerechtelijke overheden van controle een prioriteit maken'.

'Camera's zijn geenszins alleen zaligmakend om criminaliteit te voorkomen en op te lossen, maar het laat ons toe onze agenten veel efficiënter in te zetten en bij incidenten sneller tussen te komen, soms zelfs nog voor we een oproep binnenkregen,' ging Tobback voort.

De camera's hebben ook een duidelijk preventieve werking. Tobback gaf het voorbeeld van sluikstorters die wegblijven na een aankondiging dat er bij een bepaald containerpark een camera zal geplaatst worden.

Hij had het ook over de reputatie die Leuven heeft opgebouwd door de vele flitscamera's die het Vlaams Gewest plaatste langs de ring en de invalswegen.

Leuven zal echter pas 'slimme camera's', die nummerplaten kunnen herkennen, installeren als het parket dat nodig acht. 'Als bestuurlijke overheid hebben we daar geen behoefte aan', aldus burgemeester Tobback.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111006_116

Mijn mening:
Camera's zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Big brother was enkele jaren geleden nog een tv-programma maar nu leven we allemaal in Big brother. We kunnen nergens meer gaan of staan of we worden gefilmd. Leuvens burgemeester Tobback vindt dit een goede zaak en dat is duidelijk te zien aan het Leuvense beleid. Persoonlijk deel ik de mening van Tobback wel. De camera's zijn er om ons veiliger te voelen, te controleren, overlast te vermijden, ... De meeste camera's zijn in mijn ogen handige hulpmiddelen om dergelijke problemen te vermijden of op te lossen. Er is een duidelijke wetgeving over wat wel en niet kan dus voor mij geen probleem. Enkel de vraag of die wetgeving altijd wel gevolgd wordt? Ik heb mijn twijfels erover maar als Louis het zegt, is het wel waar zeker?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.