actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd January 2010, 15:44
Matthias Wauters Matthias Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: heist-goor
Posts: 67
"Allergie zit vaak in het hoofd"

Eén op vijf Britten beweert niet tegen een bepaald voedingsmiddel te kunnen, terwijl dat in werkelijkheid nog geen 2 procent is.

Tot die conclusie kwamen onderzoekers van Portsmouth University, na de analyse van studies over voedselallergieën en ¿intoleranties. De reden dat zoveel mensen geloven dat ze bepaald eten niet (goed) kunnen vedragen wijten de onderzoekers aan het internet, zelftests en uitspraken van beroemdheden.

Zonder reden
"Miljoenen Britten beperken hun voeding zonder enige reden. Ze missen zo essentiële voedingsstoffen. Bovendien kan er echt iets aan de hand zijn, dat onbehandeld blijft omdat ze geloven dat het aan hun voeding ligt." Dit zou vaak het geval zijn bij darmproblemen zoals coeliakie.

Tekorten
"Wie granen uit de voeding schrapt, kan tekort krijgen aan vitamines B, wie zuivel mijdt, kan een tekort aan calcium oplopen, wat het risico op broze botten verhoogt. Wij zijn erg bezorgd om de mensen die 'zichzelf' diagnosticeren, want dat is erg onbetrouwbaar", aldus dokter Carina Venter.

Naar de dokter
Het advies van de onderzoekers is simpel: als je denkt allergisch of intolerant te zijn voor bepaalde voeding, stap dan naar je dokter en laat je testen. Alleen zo kan je zeker zijn dat je een allergie of intolerantie hebt, en kan je verantwoorde aannpassingen aan je dieet maken. Dit geldt zeker voor moeders die bezorgd zijn om hun kinderen.
(www.hln.be)


Tja dat sommige mensen denken dat ze tegen iets niet tegen kunnen, dat was al geweten, maar dat het er zoveel waren...
Het lijkt me ook wel logisch dat velen zich laten beïnvloeden door media (krant, tv, internet...), als ook beroemdheden. Er kijken toch veel mensen op naar bepaalde personen, en dan denk ik voornamelijk aan veel jongeren die opkijken naar bepaalde popsterren.
Zo zie je maar dat zelfs in dit onderwerp beïnvloeding mogelijk is!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th January 2010, 13:10
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
Ik sta versteld van deze cijfers, het is inderdaad algemeen geweten dat mensen sommige dingen zelf denken of veronderstellen, maar dat het om zulke getallen gaat wist ik niet.
Ik denk dat elke mens die denkt dat er iets mis is toch naar de dokter zou gaan, maar blijkbaar is dat niet zo.
Het belangrijkste is dat wanneer we een onregelmatigheid opmerken bij onszelf of bij anderen dat we best een dokter contacteren voor een nauwkeurige diagnose, zodat we geen maatregelen nemen die de toestand nog kunnen verslechteren of dat we geen onnodige maatregelen nemen, want dan beginnen we met onze gezondheid te spelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th March 2010, 15:09
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Allergie zit vaak in je hoofd. Dit komt me bekend voor. Vroeger als ik een appel at kreeg ik altijd een soort gekriebel in men keel en dat bleef zo een hele tijd. Ik zei dat tegen mijn moeder, dat wanneer ik een appel eet ik een kriebel heb in mijn keel. Ze zei me dat dat niet kon en dat ik gewoon geen fruit(appel) wou eten en dat dat gebriekel in mijn hoofd zat. Tot ze op een dag thuis kwam en een collega van haar net hetzelfde had verteld tegen mijn moeder.
Maar inderdaad als je niet zeker bent of je twijfelt kan je best een dokter raadplegen om even te checken wat er juist scheelt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.