actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2009, 09:36
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
"Gevaar van cannabis voor jongeren onderschat"

"Gevaar van cannabis voor jongeren onderschat"
• Woensdag 11/11/2009
• belga/vsv
• Bron: www.demorgen.be
Het roken van cannabis is voor jongeren schadelijker dan tot nu toe werd aangenomen, blijkt uit een Zweedse studie. "Uit het onderzoek blijkt dat zelfs minimaal gebruik heel wat schade kan toebrengen", zegt Nils Stenström van het Nationaal Instituut voor de Volksgezondheid.

Cannabisgebruik stijgt
Hij maakt zich grote zorgen omdat het cannabisgebruik onder Zweedse jongeren opnieuw toeneemt. "Na jaren van dalend gebruik is de evolutie gekeerd. Uit cijfers blijkt dat steeds meer jongeren op middelbare scholen cannabis roken", aldus Stenström.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat het gebruik van cannabis door jongeren niet zonder gevaren is, het kan leiden tot schizofrenie en psychose.

"Cannabis kan ook leiden tot het ontstaan van latente psychische aandoeningen en de drug zelf kan ook ernstige psychiatrische aandoeningen veroorzaken. Beweren dat cannabis een 'light' drug is, is dan ook misleidend", weet Stenström.

Leerproblemen
Verschillende onderzoeken tonen ook aan dat tieners die slechts occasioneel cannabis gebruiken al ernstige problemen kunnen hebben.

"Omdat hun jonge hersenen nog volop in ontwikkeling zijn, zijn ze erg kwetsbaar. Het cannabisgebruik kan nefast zijn voor het geheugen en ernstige leerproblemen tot gevolg hebben", besluit Stenström. (belga/vsv)
11/11/09 07u33

Dit artikel kan in de eerste plaats een “ver van mijn bed”-show lijken. Toch herinner ik mij dat nog geen jaar geleden enkele politieke partijen in Wallonië het gebruik van cannabis wilden legaliseren. Toen vroeg ik mij al af waar zij met hun gedachten zaten, en na dit onderzoek lijkt een legalisatie wel helemaal te gek voor woorden. De Waalse politici (o.a. van de Waalse tak van Groen!) wilden met hun actie voorkomen dat jongeren zich op “harddrugs” storten door “softdrugs” legaal te maken. Toen kwamen er al felle reacties dat jongeren dan aangezet worden tot druggebruik en de overstap van soft- naar harddrugs vaak zou voorkomen. Uit dit artikel blijkt duidelijk dat deze “light” drug al heel wat negatieve gevolgen kan hebben voor vooral de psychische staat van de jongeren. Volgens mij staan vele jongeren hier niet bij stil en zijn deze effecten zelfs niet erg gekend. Cannabis wordt naar mijn gevoel te vaak als “niet schadelijk” en “ongevaarlijk” aanzien. In mijn ogen zou België een actie op poten moeten zetten om jongeren te waarschuwen voor de slechte effecten van alle soorten drugs. Men kan misschien een soort “reclame” verspreiden via televisie, wat toch een belangrijk medium is dezer dagen. Bovendien denk ik dat men al vroeg in het secundair onderwijs rond het thema “drugs” moet werken. De jeugd bewust maken van welke last drugs voor hun lichaam kunnen betekenen, is in mijn ogen van prioritair belang. Zeker doordat er pas nog in het nieuws is verschenen hoeveel jongeren er “gebruiken” bij het uitgaan. Dit maatschappelijk probleem moet volgens mij vanaf de wortel (= kinderen) aangepakt worden. Drugs mogen niet evolueren naar iets wat vanzelfsprekend bij uitgaan en feesten hoort.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.