actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2016, 07:02
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 98
Binnenkort geen frisdrank en snoep meer op school

De onderwijskoepels en voedingsindustrie hebben een overeenkomst bereikt om suikerrijke dranken en ongezonde tussendoortjes uit scholen te bannen. Op termijn worden enkel nog melk, water, fruit en groenten aangeboden op middelbare scholen. Basisscholen zijn al frisdrank- en snoepvrij. Dat meldt Het Nieuwsblad vandaag.

"De geesten zijn eindelijk rijp", zegt het Vlaams *Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (Vigez) tevreden in Het Nieuwsblad. Vandaag ondertekenen het onderwijs en de koepelorganisatie van de voedingsindustrie, Fevia, eindelijk een pact om ongezond eten en drinken uit scholen te verbannen. Het pact, dat gebaseerd is op de aanbevelingen van Vigez, is er op vraag van Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) gekomen na maanden onderhandelen. Het is de eerste keer dat alle partijen zich gaan inzetten om suikerrijke producten uit het onderwijs te weren.

Gezonde alternatieven
Concreet zullen de leveranciers van automaten nu gezonde alternatieven aanbieden en promoten. Er komen termijnen waarop de automaten gevuld moeten zijn met fruit en rijstwafels. Op dit moment staan in 65 procent van de middelbare scholen nog frisdrankautomaten. Het pact dat vandaag wordt gesloten is slechts een engagementsverklaring, waardoor de beslissing om de maatregelen ook echt te implementeren bij de scholen zelf blijft liggen. "Maar als sommige scholen de ambitieuze doelen niet halen, zullen we kijken of er bijkomende maatregelen nodig zijn", zegt Loes Neven van het Vigez in Het Nieuwsblad.

Extra centje
Voor veel scholen waren de automaten ook een manier om een extra centje bij te verdienen: jaarlijks haalden ze al gauw enkele duizenden euro's aan extra inkomsten op aan het geld dat de leerlingen in de automaten stopten in ruil voor frisdrank of snoep. Verwacht wordt dat die inkomsten dalen wanneer de fruit- en rijstwafelautomaten hun intrede doen.

Bron: De Morgen, 28/11/2016, http://www.demorgen.be/binnenland/b...chool-b91d9186/

Eigen mening:
Gezond eten en drinken is het laatste decennium zeer belangrijk geworden in de maatschappij, wegens de toename van zwaarlijvigheid in de wereld. Ik merkte dat het besef, dat te veel suikers niet goed is, er bij de leerlingen op mijn stageschool al is (en misschien bij de rest van de scholen ook), ondanks dat ze nog toegang hebben tot frisdrank. Als ik ga vergelijken met de leerlingen op het moment en wanneer ik op die school heb gezeten, merk ik (door rond te kijken) dat er procentueel meer leerlingen zijn die water mee naar school nemen in plaats van frisdrank. Dit betekent dat ze een gezonde levensstijl van thuis meekrijgen en zelf inzicht hebben op de zaak. Deze lijn moeten we doortrekken in de scholen en frisdrank niet meer aanbieden, maar ik kan begrijpen dat ze de frisdrankautomaten niet willen verwijderen, omwille van het extra centje.

Laatst aangepast door Wout.G*vers : 28th November 2016 om 07:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2016, 11:42
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
Ik vind het net als Wout een goede zaak dat deze ongezonde drankjes en tussendoortjes uit de school verdwijnen. Overgewicht bij kinderen wordt steeds een groter probleem en waar brengen ze meer tijd door dan op school of thuis? Het is dus belangrijk dat de school hierin haar verantwoordelijkheid draagt. Als ouders hun best doen door hun kinderen gezonde tussendoortjes mee naar school te geven, maar de kinderen kunnen de ongezonde tussendoortjes gewoon op school kopen, heeft de inspanning van de ouders weinig nut. Als de school deze niet meer aanbiedt, is de gezondheid van het kind volledig de verantwoordelijkheid van de ouders. Als zij ongezonde drank en ongezond eten meegeven met hun kinderen, kan de school hier niet veel aan veranderen. Vaak hoor je dat kinderen enkel water mogen drinken binnen de klasmuren. Dat is een positieve maatregel die de scholen wel kunnen nemen. De automaten zijn voor de school misschien een grote bron van inkomsten, maar ik vind de nadelen voor de leerlingen nog steeds het grootst. Naar mijn mening zijn deze automaten geen onmisbare elementen binnen een school.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.