actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2012, 09:03
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Kinderen tegen deur gegooid en geslagen

BINNENLAND
Kinderen tegen deur gegooid en geslagen
CRECHE OPNIEUW AANGEKLAAGD
zaterdag 31 maart 2012, 03u00

Auteurmkm, cel, clh)
BRUSSEL - De uitbaatster van een kindercrèche in Mechelen, die eerder al voor de rechter stond voor de dood van een baby, wordt samen met haar moeder opnieuw aangeklaagd.
De beschuldigingen aan het adres van kinderverzorgster Kim B. en haar moeder Lea C., van de voormalige kindercrèche ‘De zeven dwergen' in Mechelen, zijn niet mals. Ze zouden tussen 2006 en 2010 meerdere kindjes ernstig mishandeld hebben. Enkel moeder Lea C. daagde gisteren op in de rechtbank en durfde de confrontatie met de ouders van vier kinderen aan te gaan. Ze zat er gelaten bij. De getuigenissen van zeven ex-medewerkers en stagiaires van de crèche – die door de openbare aanklager werden voorgelezen – waren nochtans huiveringwekkend.

‘Het gebeurde dat Lea en Kim ruzie hadden. Op een gegeven moment zag ik dat Lea, die een baby op de arm droeg, het kind gewoon op de grond gooide. De baby viel met het hoofd tegen een deur en raakte gewond. Maar ze reageerden er beiden nauwelijks op', verklaart een ex-medewerker.

‘Kindjes die niet wilden eten, kregen een lepel tot diep in de keel geduwd zodat ze moesten kokhalzen. Het braaksel kregen ze daarna gewoon opgelepeld.'

Volgens de getuigen waren de mensonterende behandelingen dagelijkse kost. ‘Vuile luiers werden niet ververst. Die kindjes moesten als straf een kwartier op hun blote poep op de vloer zitten.'

Of nog: ‘Lea was ook nooit voorzichtig met de kinderen. Ze tilde ze met één arm op en gooide ze gewoon in het speelpark. Vaak was de afdruk van hun handen ook goed te zien op de billen van de kinderen.'

Baby gestorven

De feiten kwamen aan het licht doordat het parket van Mechelen een nevenonderzoek startte naar de kindercrèche. Verzorgster Kim B. en een collega waren al in opspraak gekomen toen baby Milan, een jongetje van vier maanden uit Bonheiden, op 23 oktober 2006 roerloos in zijn bedje in de crèche werd aangetroffen. Hij lag met zijn gezichtje in zijn braaksel.

De twee verzorgsters hadden de hulpdiensten niet meteen gealarmeerd omdat er meer kindjes in de crèche aanwezig waren dan toegestaan. En die overtallige kinderen hadden ze eerst weggebracht in plaats van de baby te helpen. De rechter in Mechelen oordeelde dat Kim B. en de medeverzorgster schuldig waren aan onopzettelijke doding en schuldig verzuim. De twee werden veroordeeld tot acht maanden cel met uitstel. Maar in 2010 werden beiden – tot verontwaardiging van de ouders – in beroep vrijgesproken omdat er twijfel was over hun schuld.

De mishandeling van de kinderen van wie de ouders nu voor de rechter staan, gebeurde na de dood van Milan. ‘Maar dat incident typeert natuurlijk wel duidelijk de mentaliteit van die verzorgster', klaagt de advocaat van een van de ouders aan. De openbare aanklager tilt zwaar aan het geweld in de crèche. Ze vordert twee jaar celstraf voor de twee verzorgsters en het verbod om nog te werken met minderjarigen.

Bron: DS

Eigen mening:
Dat zoiets dezer tijden kan gebeuren versta ik niet. Een opvang moet instaan voor de zorg van kleine kinderen. De ouders vertrouwen hun kinderen toe aan wildvreemde personen die hun kind moeten verzorgen. Als je dan dergelijke uitspattingen hoort, dan daalt het vertrouwen in crèches maximaal.
Ik dacht altijd dat een crèche goed gecontroleerd werd door anderen. Om te zien of alles goed gaat (gezonde voeding, voldoende plaats, propere omgeving, goede opvang,…). Maar hier in Mechelen dus duidelijk niet. Deze opvoeders werden in 2010 aangeklaagd en nadien weer vrijgesproken. Bizar! Ik vind persoonlijk dat deze opvoeders niet meer in contact mogen komen met kinderen.

Laatst aangepast door Jolien.Helsen : 31st March 2012 om 09:10.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2012, 16:13
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik vind dit absoluut niet kunnen! Als er al eens een baby dood is aangetroffen in een crèche door in zijn eigen braaksel te stikken, moet deze crèche toch extra onderzocht worden? Ik krijg zelf rillingen als ik lees was ze met de kinderen hebben gedaan. Dit is echt kindermishandeling. Ze hebben ook meerdere getuigen en ex-medewerkers die dit bevestigen. Ik hoop dat ze deze keer wel degelijk hun straf krijgen.

Verder sluit ik me aan bij Jolien. Tegenwoordig moeten beide ouders werken. Meer en meer kinderen gaan dan ook naar crèches of na-schoolse opvang. Meestal ken je de mensen die de crèche runnen, niet persoonlijk. Je vertrouwt ze wel iets heel belangrijk toe. Ik dacht altijd dat de controle op crèches groot is, blijkbaar heb ik me hierin vergist. Mijn moeder is vroeger ook onthaalmoeder geweest, en ik weet dat het geen eenvoudige job is. Maar als je niet om kinderen geeft, moet je ook geen crèche opendoen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.