actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2009, 14:49
didier.dillen didier.dillen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Wereldwijde CO2-uitstoot sterk gestegen

Ondanks alle maatregelen om het klimaat te beschermen, is de wereldwijde CO2-uitstoot door olie, (steen)kolen en andere fossiele brandstoffen dit decennium met 29 procent gestegen. Zelfs in het crisisjaar 2008 nam de uitstoot met 2 procent toe. Dat meldt een internationaal onderzoeksteam in het vakblad Nature Geoscience. Tegelijk lijkt de opnamecapaciteit van de natuur te dalen.

Van 2000 tot 2007 is de globale CO2-uitstoot van fossiele brandstoffen jaarlijks met ongeveer 3,6 procent toegenomen. Dat is drie keer meer dan in de jaren 90, toen bedroeg dat jaarlijks percentage nog 1 procent.

Tot nu toe neemt de natuur het merendeel van de menselijke CO2-uitstoot op. Volgens de meest recente onderzoeken is de opnamecapaciteit echter al jarenlang aan het dalen. Vijftig jaar geleden bleef 40 procent van de jaarlijkse CO2-uitstoot in de atmosfeer, vandaag de dag is dat al 45 procent.

Opkomende landen als China en India hebben hun uitstoot sinds 1990 meer dan verdubbeld, aldus de onderzoekers. Alle ontwikkelingslanden samen hebben ondertussen een hogere uitstoot van broeikasgassen dan de groep van industrielanden. 'De enige manier om de klimaatsverandering tegen te gaan is een drastische vermindering van de CO2-uitstoot', zo luidt het verder.

Bron: De Tjid 17/11/2009

Eigen mening
Ik ben echt eens benieuwd of ik in mijn leven, nog gevolgen ga ondergaan van de te hoge CO2 uitstoot. Want men zegt wel dat het er zit aan te komen! Ik vind het niet meer dan normaal dat de uitstoot verhoogt, we zoeken wel allerlei middelen om het tegen te gaan (en dat lukt ook op sommige vlakken), maar de bevolking wordt steeds groter en groter, dus de industrie gaat er zeker niet kleiner op worden, dus het verbruik van steenkool, en andere fossiele brandstoffen gaat er volgens mij de komende jaren niet op achteruit gaan! Alhoewel ik denk dat binnenkort de cijfers ivm met de CO2-uitstoot positiever gaan zijn dan in het verleden... Ik vind ook dat ze in dit artikel vooral de schuld in de schoenen van Azië (vooral China, India), terwijl de VS en Europa nog altijd meer uitstoten per hoofd als de gemiddelde Chinees, en dit al ongeveer 100 jaar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2009, 13:42
foets foets is offline
steff.foets
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: meerhout
Posts: 41
Dit is slecht nieuws om te horen. We proberen nu oplossingen te vinden om de CO2 uitstoot tegen te gaan maar blijkbaar is het niet genoeg. Elk land zou zijn steentje moeten bijdragen maar spijtig genoeg hebben sommige landen de middelen niet om de CO2 uitsoot tegen te gaan. Maar toch zouden overheden geld moeten vrijmaken voor bedrijven die zuiveringsinstallaties willen installeren zoadat ze minder uitstoten. Hopelijk vinden de grote regeringsleiders een gemeenschappelijk akkoord op de klimaattop in Kopenhagen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.