actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2009, 21:02
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Eindelijk! Michel pleit om honger te bestrijden met melk die boeren wegkappen

Eindelijk! Michel pleit om honger te bestrijden met melk die boeren wegkappen.

Elke vijf seconden overlijdt in de wereld een kind van de honger, en boze boeren gieten hier in Europa de melk met de miljoenen liters uit op hun akkers: heel veel mensen hebben het hier bijzonder moeilijk mee en ze worden eindelijk bijgetreden door een politicus.

Pleidooi
Onze minister voor Ontwikkelingssamenwerking Charles Michel gaat bij EU-voorzitter Zweden en bij de Verenigde Naties bepleiten om de melk die boze boeren nu op hun akkers lozen naar landen te sturen waar hongersnood heerst, zoals Somalië, Ethiopië en Kenia.

"Ik kan deze situatie niet aanvaarden"
"Miljoenen liters worden weggegoten op de velden, terwijl wereldwijd elke vijf seconden een kind aan honger overlijdt. De burger die ik ben, kan die situatie niet aanvaarden", aldus Michel.

Melkveehouders uit verschillende EU-landen hebben de afgelopen dagen melk geloosd uit protest tegen de lage handelsprijzen. Michel wil dat de melk wordt omgezet in melkpoeder, zodat die naar hongersnoodgebieden kan worden verzonden.

"Ik begrijp de ontreddering van de landbouwers, maar ik viseer hier een uitzonderlijke crisissituatie."

Michel geeft toe dat het initiatief de dagelijkse problemen van de landbouwproducenten niet zal oplossen. (mvl/belga)
22/09/09 10u58 – bron: www.hln.be


Persoonlijke argumentatie

Eindelijk beseffen ze dit! Het is toch te gek voor woorden om voedingswaren “weg te gooien” als er elders in de wereld honger en leed is. Ik vind dit een zeer goed initiatief. Uiteraard zal dit de problemen van de melkboeren niet oplossen. Maar ze doen wel iets goed. Als deze actie daadwerkelijk zou doorgaan, zou dit tragisch cijfer (om de vijf seconden overlijdt een kind) misschien dalen. Ik vind dit artikel zeker maatschappelijk relevant. Het gaat hier immers over het leven van miljoenen kinderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2009, 14:00
foets foets is offline
steff.foets
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: meerhout
Posts: 41
Eindelijk eens een goed initiatief waar men veel met kan bereiken. Hier gieten de boeren het toch maar weg terwijl veel mensen in hongersnood zitten en die de melk goed kunnen gebruiken. Met deze melk kunnen ze de mensen toch wat helpen omdat er vele voedingsstoffen inzitten. Spijtig hebben de boeren er niets aan maar Europa zou eventueel melk kunnen kopen tegen een normaal tarief en dit naar Kenia en dergelijke sturen. Hierdoor helpen ze niet alleen de arme mensen maar ook de boeren. Maar dit is gewoon een oplossing van mij. Het is wachten war Europa met deze situatie ga doen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2009, 17:10
Stefan.Scheltjens Stefan.Scheltjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 69
Thumbs up melkpoeder redt de hongerigen

Het was werkelijk weerzinwekkend om die boeren al die melk te zien uitgieten. Vanaf dag 1 vroeg ik me af of er nu werkelijk niemand van de betrokkenen aan de hongersnood in de wereld dacht bij een dergelijke massale verspilling, maar zelf zag ik het transport van de melk naar de Derde Wereld niet helemaal zitten: melk vervalt redelijk snel. De oplossing voor het transport door de omzetting van de melk in melkpoeder komt niets te vroeg, meteen uitvoeren! Waarschijnlijk zullen de melkboeren (zowel die van hier als die van de landen waar hongersnood is) hier nog tegen protesteren om hun prijzen te beschermen, maar ik zie liever de mensen in hongersnood geholpen dan zij die over zoveel koopwaar beschikken dat ze die niet kwijtraken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.