actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2009, 20:49
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Consument in VS onverwacht somber

Het Amerikaanse consumentenvertrouwen is in november onverwacht gedaald, zo blijkt vrijdag uit voorlopige cijfers van de Universiteit van Michigan. Het is de tweede maand-op-maanddaling op rij. De hoge werkloosheid weegt op het vertrouwen van de Amerikaanse consument.
(tijd) - De index kwam in november uit op 66 punten. In oktober noteerde de index nog op 70,6 punten, maar ook toen was er al een daling. Analisten hadden een stijging van het consumentenvertrouwen tot 71 punten verwacht.

ING-econoom Rob Carnell noemt het cijfer aanzienlijk zwakker dan verwacht en concludeert dat de consensusverwachting van 3 procent economische groei in het vierde kwartaal zeer onwaarschijnlijk is.

Het zwakke cijfer doet het ergste vermoeden voor het voor retailers belangrijke eindejaarsseizoen. Onder meer Macy's waarschuwde al voor een moeilijk vierde kwartaal. De werkloosheidsgraad, die in oktober voor het eerst boven de 10 procent uitkwam, zal blijven wegen op het vertrouwen van de Amerikaanse consument. Sinds de recessie begon in december gingen in de VS al 7,3 miljoen banen verloren.

De inflatieverwachting voor de komende 12 maanden onder Amerikaanse consumenten kwam in november uit op 2,8 procent. In oktober bedroeg de inflatieverwachting 2,9 procent. Over een periode van vijf jaar verwachten consumenten een prijsstijging van 3,1 procent.

Bron: www.tijd.be

Eigen mening: Ik begrijp dat men met deze indicator tracht inzicht te krijgen in de toekomstige economische realiteit, maar ik vind dat ze ook eens moeten denken aan de mogelijke gevolgen dat zo een bericht met zich kan meebrengen. In mijn ogen is het niet meer als normaal dat de consument aan vertrouwen verliest. Elke persoon wordt namelijk beïnvloed door hetgeen wat hij hoort en ziet in zijn omgeving. Wanneer de media dan niets anders doet dan slecht nieuws verspreiden over onze economie, wordt de angst van de consument alleen nog maar harder gevoed! Hierdoor denk ik dat het beter is, om niet voordurend artikels als deze te publiceren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.