actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2017, 10:03
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
Stad Brussel krijgt taaladviseur voor Nederlandstalige communicatie

De stad Brussel ‘heeft een platform uitgemonsterd’, ‘dit is enkel een begrafplaats (sic)’, ‘De Handelsbeurs van Brusseles (sic)’. De Nederlandstalige communicatie van de stad Brussel is allesbehalve foutloos. Het stadsbestuur schakelt daarom een taaladviseur in die alle Nederlandstalige communicatie moet nalezen. Het personeel krijgt ook taaltips.

Eerste schepen van Brussel Alain Courtois (MR) erkende op de gemeenteraad van maandagavond dat er fouten zijn gebeurd. ‘Ik heb me geïnformeerd bij de cel Communicatie en de betreffende dienste van de Stad. De brochure is niet nagelezen voor die naar de drukkerij ging. Dat kan natuurlijk niet.’

‘We gaan de controle sterk opvoeren’, zegt Courtois. ‘Alle schriftelijke Nederlandstalige communicatie van de Stad Brussel zal voortaan door die taaladviseur, die nog wordt aangeworven, nagelezen worden en waar nodig bijgestuurd.’

Gemeenteraadslid Johan Van den Driessche (N-VA) vraagt zich af waarom er zoveel vertaald moet worden. ‘Dat is een teken dat er te weinig Nederlandstaligen bij de Stad Brussel werken.’ Volgens de enige Nederlandstalige schepen Els Ampe (Open VLD) zijn ongeveer 600 van de 3.600 personeelsleden Nederlandstalig.

Bron: De Standaard, 7-11-17, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171107_03173894

Eigen mening: Op zich lijkt mij een taaladviseur geen slecht idee. Aangezien communicatie iets zeer belangrijk is in de samenleving. Daarom vind ik het wel goed dat ze dit op een juiste manier willen doen. Maar ik vind het een rare conclusie dat men zegt dat dit een gevolg is omdat er te weinig Nederlandstaligen werken in Brussel. Ik vind het nogal een simpele oplossing om dit de schuld te geven van het probleem. Ze schuiven hiermee de schuld in onze schoenen, terwijl dit niet onze schuld is. Ik denk dat een andere oplossing zou zijn om hier meer scholing in te volgen of zoals ze nu doen, een taaladviseur inlassen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.