actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2015, 12:43
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Peeters start onderzoek naar software die toestellen sneller laat verouderen

Peeters start onderzoek naar software die toestellen sneller laat verouderen

Aanleiding van het onderzoek is het uitdijende VW-schandaal. Het gesjoemel met de software bewijst dat we nog een lange weg te gaan hebben, klinkt het bij Peeters. "Dit zijn zaken die we niet kunnen dulden. Omdat het de consument misleidt, omdat het ook de handelaars in de problemen brengt, én omdat het ons verder weg leidt van een duurzame toekomst", zegt hij in Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen.

Uitbreiding consumentenbescherming

Het vermoeden bestaat al langer dat sommige fabrikanten bewust hun toestellen sneller laten verouderen, zodat we sneller een nieuw exemplaar moeten kopen. Het gaat bijvoorbeeld om de printer die het begeeft net na de garantieperiode, of de smartphone die na elke software-update trager wordt. Kris Peeters laat nu onderzoeken wat er precies van waar is.

De bedoeling van het onderzoek is de consumentenbescherming uit te breiden. Bijvoorbeeld door de garantietermijnen te verlengen en regels op te leggen over de beschikbaarheid van wisselstukken, maar ook door controle op misleidende milieuclaims. "Dit zijn zaken die we niet kunnen dulden. Omdat het de consument misleidt, omdat het ook de handelaars in de problemen brengt, én omdat het ons verder weg leidt van een duurzame toekomst", zo klinkt het.

Groen reageert alvast koeltjes op het initiatief van Peeters. Volgens de partij loopt de minister achter op de feiten. "De veroudering is al lang bewezen", zegt voorzitster Meryem Almaci. In Nieuwsblad benadrukt ze dat de zij al een reeks wetsvoorstellen rond de problematiek ingediend. Ze wil onder meer de garantie verlengen van twee naar vijf jaar. (Belga/NS)

Bron: Knack, 26 november 2015
http://trends.knack.be/economie/bel...mal-629141.html

Eigen mening: Ik vind het zeer goed dat Kris Peeters opkomt voor de rechten van de consument. Ik heb inderdaad gemerkt dat producten een minder lange levensduur hebben dan vroeger. Dit komt vaak naar boven in gesprekken met mijn grootmoeder en mijn ouders. Zij merken dit ook op. Wat hiervan de achterliggende reden is, weet ik niet, maar ik vind het wel zeer goed dat hier een onderzoek naar gevoerd wordt. Dit komt ook meer en meer naar boven in de actualiteit, bijvoorbeeld bij Volkswagen. Gesjoemel met producten vind ik absoluut niet kunnen. Hier moet zeker en vast controle naar gedaan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.