actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2017, 21:27
Romy.O*senblok Romy.O*senblok is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Retie
Posts: 37
Illustrator is opmerkingen over Zwarte Piet zat: populair Sinterklaasboek verdwijnt u


De Zwarte Pietendiscussie in Nederland bereikt een nieuw dieptepunt. En dat merken we nu ook in ons land. Een van de best verkopende kinderboeken over Sinterklaas verdwijnt uit de rekken.


Het is een van de bekendste en best verkochte Sinterklaasboeken ooit: het prentenboek Sinterklaas van illustrator Charlotte Dematons. Het kijk- en zoekboek voor kinderen vanaf 4 jaar werd in 2007 op de markt gebracht en is al jaren een klassieker onder Belgische en Nederlandse gezinnen met kleine kinderen. In 2008 won het boek twee prijzen: die van Mooiste Boekomslag en de Gouden Penseel, een literatuurprijs die jaarlijks wordt toegekend aan het best geïllustreerde kinderboek. Maar nu heeft Dematons aan uitgeverij Lemniscaat dringend verzocht Sinterklaas, dat vrijwel overal is uitverkocht, niet meer te herdrukken. Ze kan er niet meer tegen om voor racist te worden uitgemaakt.

Dematons' meesterwerk bevat namelijk afbeeldingen van Zwarte Pieten. En daar wordt de 60-jarige Nederlandse illustrator naar eigen zeggen steeds vaker negatief op aangesproken. Tijdens bezoeken aan basisscholen wordt ze door tegenstanders van Zwarte Piet uitgescholden en beticht van discriminatie en racisme vanwege de inhoud van haar bekende prentenboek.

Vóór de discussie

Het was voordat de Zwarte Pietendiscussie in volle hevigheid zou losbarsten
Dematons tekende haar kijk- en zoekboek over Sinterklaas en het uitgebreide verhaal rond 5 december tien jaar geleden. Reuzenprenten zonder tekst, maar met beeldgrapjes, verwijzingen naar Spanje, hulp-Sinterklazen, verborgen sinterklaasliedjes en dus ook honderden Zwarte Pieten. Het was voordat de Zwarte Pietendiscussie in volle hevigheid zou losbarsten. Dus ging het jarenlang vooral over Dematons fijne penseelstreken, haar ongelooflijke oog voor details en haar verrassende keuze om in haar prentenboek ook enkele kleurenpieten te tekenen.

Populair

Intussen is Sinterklaas een echte bestseller geworden. Bijna 150.000 exemplaren gingen over de toonbank en noopten uitgever Lemniscaat telkens weer tot herdrukken. Ook in de Vlaamse bibliotheken is het boek vaker wel dan niet uitgeleend. Wie het thuis heeft staan, mag zich in de handen wrijven, want het boek krijgt geen nieuwe herdruk meer en verdwijnt dus uit de handel. Intussen is het boek overal uitverkocht. Onder meer op webshops bol.com, Standaard Boekhandel en Fnac is Sinterklaas niet meer leverbaar.

Krant: De Morgen
Link: https://www.demorgen.be/boeken/illu...andel-b9d101b1/
Datum: 04/12/2017 om 19:26

Mijn mening: Ik snap niet goed waarom mensen zo'n drukte kunnen maken over het 'zwarte pieten gedoe' en dat de Sint geen zwarte pieten mag hebben. Al zoveel jaren is het een traditie bij ons. Ik vind dat deze traditie behouden moet blijven. Het is erg voor de illustratrice dat ze zo'n mooi boek gemaakt heeft en dat ze zoveel commentaar krijgt van de tegenhangers van zwarte piet, dat het boek uit de handen genomen wordt. De vrouw heeft er heel veel werk ingestoken en nu wordt haar werk niet meer geapprecieerd. Wij interpreten zwarte piet als iemand die zwart ziet omdat hij/zij door de schoorsteen is gekomen. De tegenhangers interpreteren het als racisme. Ik zou me sinterklaas zonder zwarte piet niet kunnen voorstellen. Ik ben wel benieuwd wie ze dan naast sinterklaas zouden plaatsen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.