actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2007, 13:25
Lieve De Wachter Lieve De Wachter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 78
Auto's worden 1.300 euro duurder door nieuwe CO2-norm

Dat nieuwe auto's vanaf 2012 niet meer dan 120 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten, lag vast. Maar over de verdeling van de lasten werd tot op het laatste ogenblik slag geleverd.

Dalend brandstofverbruik
De maatregelen zullen volgens de Commissie de kostprijs van de nieuwe wagens met 1.300 euro doen stijgen, maar voor de consument zou het een winsituatie worden. Het brandstofverbruik zou immers met 2.700 euro dalen.

Duidelijk is dat er na 2012 nog auto's gebouwd mogen worden die meer dan 120 gram uitstoten. Die norm is immers een gemiddelde voor het hele Europese wagenpark. Ook wordt de gemiddelde CO2-uitstoot van de productie van elk autoconcern berekend.

Poolsysteem
Bovendien zullen de fabrikanten een poolsysteem kunnen opzetten. Zo zouden autofabrikanten de lasten over meerdere bedrijven kunnen uitsmeren. Duitse fabrikanten met een hoog CO2-gemiddelde, zouden een alliantie met concerns met een laag CO2-gemiddelde kunnen aangaan.

Nichefabrikanten zouden een uitzonderingsregel kunnen krijgen. Dat zou ook het geval zijn voor de producenten van ambulances. Ingevoerde auto's moeten zich naar de nieuwe Europese wetgeving schikken. (belga/ka)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...-CO2-norm.dhtml

Bedenkingen:
-120gram CO2 per KILOMETER??? Dat is toch superveel??
-Brandstofverbruik zou met 2700 euro dalen...is dat berekend op 10 jaar? Op de gemiddelde levensduur van een wagen?
Wagens verbruiken misschien wel minder, maar brandstof wordt toch steeds duurder...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2007, 20:41
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Ik vind het alvast positief dat men iets wil doen aan CO2, weliswaar pas vanaf 2012. Ik vraag me af of deze regel niet te laat komt en of die wel gaat werken. Ik weet ook niet of veel mensen zullen staan popelen om meer te betalen voor een nieuwe auto, die bovendien nog wat duurder wordt. Men zegt nochtans in de tekst dat het voor de consument een winsituatie gaat worden. Ik hoop dat ze gelijk hebben. De gebouwde auto’s moeten aan die regel voldoen, maat hoe zit het met de reeds bestaande auto’s? Wat gaat men doen met al die tweedehands auto’s? 1.300 euro is toch al een heus bedrag om meer te betalen. Ik denk dat we moeten afwachten tot 2012 om te zien hoe dit gaat verlopen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th December 2007, 00:16
Tom.Geens Tom.Geens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Een winsituatie lijkt me een heel optimistisch beeld, want men vergelijkt hier twee waarden met elkaar waarvan het één vast ligt en waarvan het andere kan fluxueren. Zoals reeds gezegd staat de prijs van de brandstof niet vast, dus met welke prijs is men dan aan die 2700 euro goedkoper gekomen? Voor de consument zal het waarschijnlijk op termijn in ieder geval niet duurder uitkomen zo lijkt. Maar de directe kost bij de aankoop van een nieuwe wagen stijgt natuurlijk wel aanzienlijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.