actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2017, 15:33
joey.g*emans joey.g*emans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: HERENTALS
Posts: 43
Slapen in cabine telt niet als wekelijkse rusttijd voor vrachtwagenchauffeurs

ARTIKEL:
Vrachtwagenchauffeurs mogen hun normale wekelijkse rusttijd niet in hun voertuig doorbrengen. Dat stelt het Europees Hof van Justitie vandaag in een arrest. Het was de Belgische Raad van State die gevraagd had om meer duidelijkheid rond de regelgeving, naar aanleiding van een rechtszaak rond het transportbedrijf Vaditrans.

Een Europese verordening over rij- en rusttijden in de transportsector verplicht vrachtwagenchauffeurs om een 'normale wekelijkse rusttijd' van 45 uur op te nemen, bovenop de normale dagelijkse rust van minstens 11 uur. Ons land bepaalde in een koninklijk besluit uit 2014 dat dat niet aan boord van hun voertuig mag gebeuren. Als transportbedrijven dat toch toelaten, kan een boete van 1.800 euro worden opgelegd.

Het transportbedrijf Vaditrans uit Temse had daartegen klacht ingediend bij de Raad van State: het koninklijk besluit was volgens hen niet wettelijk, omdat de Europese regels niet verbieden dat chauffeurs de wekelijkse rusttijd in de cabine opnemen. De Belgische staat spreekt dat tegen, en zegt dat uit de verordening juist duidelijk blijkt dat een bestuurder zijn normale wekelijkse rusttijd niet in het voertuig mag doorbrengen. De Raad van State vroeg het EU-Hof daarop om een verduidelijking.

Dat Hof oordeelt nu dat de Europese regels het niet mogelijk maken om de normale wekelijkse rusttijd aan boord van de vrachtwagen op te nemen, en dat in het belang van het welzijn van de bestuurders. De verkorte wekelijkse rusttijd - onder bepaalde voorwaarden kan die ingekort worden van 45 naar 24 uur - kan eventueel wel in de cabine, maar dan wel onder voorwaarden.

"Nu strenger controleren"

"Een vrachtwagencabine blijkt geen geschikte plaats te zijn voor langere rustperioden dan de dagelijkse rusttijden en de verkorte wekelijkse rusttijden", stelt het Hof in zijn arrest. "Het hoofddoel van de verordening bestaat erin de arbeidsomstandigheden van werknemers in de wegvervoerssector en de verkeersveiligheid in het algemeen te verbeteren."

De christelijke transportbond ACV-Transcom is tevreden dat het EU-Hof officieel zegt dat vrachtwagenchauffeurs hun wekelijkse rusttijden niet in hun cabine mogen opnemen. "Deze uitspraak zal zowel op Belgisch als op Europees niveau mogelijk maken om strenger te controleren", klinkt het. ACV-Transcom vraagt dan ook dat dat nu gebeurt.

"Alle controlediensten in België moeten de controles van bestuurders vanaf morgen opdrijven en krachtig optreden wanneer ze bedrijven betrappen die hun chauffeurs dwingen om hun rust te nemen in het voertuig", zegt de bond. "Daarbij mag geen onderscheid worden gemaakt tussen Belgische bedrijven en buitenlandse ondernemingen die aan de basis liggen van sociale dumping."

BRON:
https://www.demorgen.be/binnenland/...feurs-b3357791/, De Morgen op 20/12/2017

EIGEN MENING:
Ik kan begrijpen dat men dit een moeilijk thema vindt. Het is logisch dat er rusttijden moeten genomen worden bij mensen dit dag in dag uit op de baan zitten. Anders zouden er te vele ongevallen plaatsvinden als al die bestuurders moe rondrijden met hun vrachtwagens. De nachten die in een vrachtwagen doorgebracht worden mogen uiteraard niet meetellen als de rusturen die moeten genomen worden in de dagen, maar het zou inderdaad een goede regeling kunnen zijn dat het aantal uren rust per week in die gevallen aangepast zou worden. Mijn vader was vroeger zelf vrachtwagenchauffeur en wanneer hij in zéijn cabine de nacht doorbracht, was hij overdag minder moe omdat hij opstond en direct vertrekken kon. Dus moest hij soms gaan rusten zonder dat hij rust nodig was. Ik begrijp dus wel dat enkele chauffeurs hier klachten over zouden hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2017, 11:06
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Ik ben er mee akkoord dat vrachtwagenchauffeurs hun wettelijke rust moeten respecteren. Dit is nodig voor de veiligheid op onze wegen. Ik vind het echter wel niet kunnen dat de chauffeurs hun rust niet mogen nemen in hun cabine. De dag van vandaag worden nieuwe vrachtwagens vaak uitgerust met een zeer moderne slaapcabine. Die vallen te vergelijken met een mobilhome of caravan, maar dan veel kleiner. De producenten van deze cabines proberen deze zo comfortabel en ergonomisch mogelijk te maken. Met andere woorden viseren de overheden ook de producenten van slaapcabines. Deze zullen een stuk minder cabines verkopen als men de rust niet meer mag doorbrengen in de camion.
Waar moeten onze chauffeurs dan slapen? Moeten ze telkens een hotel opzoeken? want dan denk ik dat men in België nog met problemen zal zitten, want ik vrees dat er niet genoeg hotels naast de autostrades staan. Dit zou dan natuurlijk weer een goede zaak zijn voor die hoteluitbaters. De ene z'n dood is de ander z'n brood durft men wel eens zeggen. Ik ben benieuwd waar deze kwestie naartoe zal leiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.