actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2015, 09:51
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Geens wil kinderen anoniem horen bij echtscheiding ouders

Geens wil kinderen anoniem horen bij echtscheiding ouders

Kinderen van ouders die in een echtscheidingsprocedure zitten, moeten bij de rechter hun verhaal kunnen doen zonder dat hun ouders hun verklaring achteraf kunnen lezen. Dat zegt minister van Justitie Koen Geens (CD&V). Hij werkt aan een wetsontwerp.


Wanneer een echtpaar de echtscheiding aanvraagt en kinderen ouder dan 12 heeft, dan krijgen die kinderen een oproepingsbrief om hun verhaal te doen bij de rechter van de familierechtbank. Dit gesprek wordt nadien bij het dossier gevoegd waar de ouders het kunnen nalezen.

Volgens kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen heeft dit bij veel kinderen een remmend effect. Ook minister Geens is die mening toegedaan, zo zegt hij in De Standaard en Het Nieuwsblad en bevestigt hij aan onze redactie. Hij werkt daarom aan een wetsontwerp zodat de inhoud van het (vaak gevoelige) gesprek vertrouwelijk blijft. Dit ontwerp baseert hij op voorstellen van een werkgroep van deskundigen.

"Nu vreest een kind vaak dat het één of de beide ouders zal ontgoochelen", zegt Geens. "Het is de bedoeling de verklaring van het kind in de toekomst niet meer bij het dossier te voegen zodat het kind niet meer hoeft te vrezen voor wat zijn ouders van het gesprek zullen denken."

Geens wil ook de oproepingsbrief toegankelijker maken alsook de hele procedure inkorten

bron: De redactie 2 december 2015 http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2512287
eigen mening: Ik vind het een heel goed idee om de kinderen deze verklaring anoniem te laten doen. Ik denk ook dat de kinderen op deze manier veel meer zullen zeggen en dat ze ook eerlijker gaan zijn doordat het nu anoniem gebeurt en de ouders het niet kunnen nalezen. Ik spreek uit eigen ervaring en ik weet dat ik niet echt alles durfde te vertellen omdat ik wist dat mijn ouders dit konden lezen. Ik vind het ook wel goed dat men de procedure wil inkorten omdat dit vaak wel lang kan duren. Ik weet nog dat dit bij de scheiding van mijn ouders enorm lang heeft geduurd.

Laatst aangepast door Romy.L*ntermans : 2nd December 2015 om 09:57.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2015, 11:51
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Ik denk persoonlijk dat het een goed idee is om kinderen hun verklaring anoniem te laten afnemen. Dit gaat ervoor zorgen dat er minder druk bij de kinderen op de schouder is. Per slot van rekening ga je over u eigen ouders niet slecht willen praten omdat je ze dan kan kwetsen. Dat is een normale reactie die kinderen hebben als de afnamen niet anoniem gebeurt. Nu is deze reactie niet meer van toepassing. Waardoor de kinderen meer vrijheid hebben om hun eigen verhaal, mening en ervaringen te vertellen. Wat volgens mij ook belangrijk is, is dat de afnamen van deze verklaring gebeurt in een aangename ruimte. Als kinderen van 12 jaar in een kille ruimten worden gezet waar ze zich niet goed voelen, gaan ze volgens mij minder vertellen. Vandaar dat een aangename ruimte misschien een positief effect kan hebben op de verklaring van de kinderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2015, 12:16
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Meer rechten voor kinderen bij een scheiding

Het voorstel van Koen Geens dat kinderen meer anonimiteit zouden krijgen als ze zich willen uitspreken over de scheiding van hun ouders, kan ik alleen maar toejuichen. Vaak worden alleen de twee partijen, namelijk moeder en vader, gehoord en worden de kinderen niet betrokken bij het rechtelijke gegeven van een scheiding. Mijn ouders zijn zelf ook gescheiden en ondanks het feit dat ik te jong was om me alles te herinneren, weet ik wel dat de situatie thuis minder rooskleurig was dan voordien. Het lijkt me dan ook goed dat kinderen hun mening over hun thuissituatie kunnen uitspreken in alle veiligheid i.p.v. dat hun getuigenis opgenomen zou worden in een verzameling van paperassen rond de scheiding.

Een gesprek voeren met een kind over zijn/haar thuissituatie en de relatie tussen zijn/haar moeder en vader is niet altijd evident en ligt vaak ook gevoelig. In mijn ogen mag de schriftelijke neerslag van dit gesprek dan ook zeker niet verdwijnen in een zee van documenten, maar moet het een prioriteit zijn om te handelen naar de informatie uit het gesprek. Bij een scheiding waar kinderen in betrokken zijn, moeten zij nog steeds prioriteit blijven en moet er gehandeld worden in het belang van de kinderen.

Het feit dat kinderen in de toekomst hun zegje tegen de rechter van een familierechtbank kunnen doen zonder te moeten vrezen voor de reactie van mama of papa over wat hij/zij gezegd heeft, lijkt me iets dat al veel eerder tot stand had moeten komen. Op deze manier kan het kind recht uit het hart spreken en kan de familierechtbank daarnaar handelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.