actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2012, 11:41
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Janssens: 'Als het mislukt, ligt het niet aan ons'

ANTWERPEN - 'Ik heb enige garantie ingebouwd dat Bart De Wever de schuld voor een eventuele mislukking van de coalitiegesprekken niet op een ander kan steken, en al zeker niet op de Stadslijst. Aan ons zal het niet liggen: wij gaan niet blokkeren, wij gaan de zaken niet vertragen.’ Dat zegt Patrick Janssens in een interview met Het Nieuwsblad.

Donderdag, na zijn eerste gesprek met Bart De Wever, gaf Patrick Janssens duidelijkheid over zijn positie in de onderhandelingen. De Stadslijst stapt alleen in een coalitie met N-VA als Groen ook meedoet. Anders moet De Wever een coalitie vormen met Open VLD en Groen, aldus nog Janssens.

In Het Nieuwsblad herhaalt hij vandaag dat hij enkel zeer duidelijk wou zijn.

Het is de hobby van Bart De Wever om anderen de schuld te geven, vindt de huidige burgemeester. 'Zijn hobby? Zich verongelijkt voelen en de zwartepiet naar andere politici doorschuiven. Daarom speel ik open kaart over de coalitievorming. Als het niet lukt, ligt het niet aan mij.'

Dat hij het Bart De Wever daarmee niet gemakkelijk maakte, geeft Janssens toe. 'Maar dat kan je ons toch niet verwijten. Het is de kiezer die de kaarten zo heeft gelegd. Wij hebben fors verloren. Groen én N-VA zijn er bij de verkiezingen op vooruit gegaan.'

Hij stelt ook nog eens duidelijk dat De Wever niet moet proberen de CD&V'ers uit de stadslijst los te wrikken. Ook een ander scenario dat in het geruchtencircuit leeft - een coalitie tussen N-VA en de Stadslijst met Janssens als burgemeester - weigert Janssens.

'Voor Bart De Wever zou dat fantastisch zijn, hé. Hij kan mij dan als een postjespakker afschilderen, ik zou er bovendien politiek een zware prijs voor moeten betalen. De auto mag weer tot voor de kathedraal parkeren, de Grote Markt wordt opnieuw één parking. En De Wever kan de volgende twee jaar ongehinderd campagne voeren voor de Vlaamse en federale verkiezingen.

Hij omschrijft het gesprek met De Wever donderdag als een kort, zakelijk gesprek. Was de sfeer ijzig? 'Ik had geen thermometer op zak. Het belangrijkste is dat we duidelijkheid hebben kunnen scheppen over hoe onze Stadslijst de zaken ziet.'

Janssens heeft het in het Nieuwsblad ook even over de overwinningsspeech van Bart De Wever. Geshockeerd? ‘Neen. Het enige wat me verraste, was dat de partij die gewend is om elke verplaatsing met de auto te maken, zondagavond te voet naar het Antwerpse stadhuis op de Grote Markt is gewandeld. Maar ook die optocht leek me perfect geregisseerd.’

bron: de standaard, 20/10/2012

eigen commentaar: Er worden hier weer ongelooflijk tactische spelletjes gespeeld. Het doel van Janssens is het zo te spelen dat er op de duur een links blok gevormd wordt dat NVA overheerst. Zo hoorde ik in Terzake dat hij zelfs al een onderlinge overeenkomst had gesloten met CD&V. Als CD&V samen wil werken met NVA moeten zij daarvoor een meerderheid verkrijgen binnen de Stadslijst (bestaande uit CD&V en SPA). Voor mij is het simpel: hij wil het zo spelen, dat op de duur Bart de Wever geen andere keuze meer heeft dan samen te werken met het Vlaams Belang, en dit is uitgesloten. De Belgische politiek is dan wel een kwestie van coalities vormen (zeker wetende dat er ook een groot deel van het volk niet voor Bart de Wever koos), maar de eisen die Patrick Janssens stelt maken het Bart de Wever heel moeilijk. Dit is gewoon een kwestie van boycotten en vervolgens zeggen: "Kijk eens, Bart de Wever kan het duidelijk niet."
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.