actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2012, 11:15
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
"Confederalisme is onafhankelijkheid"

"Confederalisme? Neen, daar doet CDH niet aan mee". Dat heeft Melchior Wathelet (CDH), staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Staatshervorming gezegd in "De ochtend" op Radio 1. "Confederalisme impliceert dat je éérst de onafhankelijkheid uitroept."

N-VA-voorzitter Bart De Wever riep in zijn verkiezingstoespraak op 14 oktober de Franstalige partijen op om mee te werken aan een confederale staat. "Alleen dat is de uitweg om uit de crisis te geraken. Zoek maar eens in het woordenboek op wat confederalisme betekent."

"Confederalisme? Neen, daar doet het CDH niet aan mee", reageert staatssecretaris Melchior Wathelet in "De ochtend" op Radio 1. "Confederalisme, ik héb het opgezocht, dat is een samenwerking van onafhankelijke staten. Wat dus impliceert: éérst de onafhankelijkheid van Vlaanderen, en van Wallonië en/of Brussel, en dan pas onderhandelingen. Dat is voor mij geen optie."

Wathelet noemt de verkiezingsoverwinning van de N-VA en Bart De Wever in Antwerpen uitgesproken en zeer duidelijk. "Daar kunnen we niet naast kijken. In zijn toespraak riep hij meteen op tot confederalisme. Dat recht heeft hij. Maar wij vinden dat geen optie."

In "De ochtend" werd ook nog verwezen naar de uitspraak van aftredend burgemeester van Molenbeek Philippe Moureaux (PS), die de MR en de N-VA al samen het land ziet regeren. "Die toenadering is mogelijk, niets is ondenkbaar", aldus Wathelet. "Maar ook voor de Franstalige liberalen is confederalisme geen optie."

"De Wever moet zeggen waar hij met het land naartoe wil"

Ook SP.A-voorzitter Bruno Tobback laat in de krant "Metro" vanmorgen een gelijkaardig geluid horen. Hij dringt erop aan dat Bart De Wever klaar en duidelijk zegt waar de N-VA met het land naartoe wil. "Er moet toch eens duidelijk gezegd worden dat een confederatie een samenwerking is van twee autonome staten."

"De Wever durft niet eens uit te leggen wat confederalisme betekent. Zoek het op in het woordenboek, zegt hij dan. Voor alle duidelijkheid: ik ben voor een federatie, met verregaande autonomie voor de regio's. Maar er moet toch eens duidelijk gezegd worden dat een confederatie een samenwerking is van twee autonome staten. Wil De Wever in 2014 de onafhankelijkheid uitroepen? Dan wil ik wel eens weten hoe hij bijvoorbeeld de historische staatsschuld gaat verdelen."

"Die is ook opgebouwd door de Vlaamse gezondheidszorg, maar wordt wel afbetaald door het federale niveau. Die schulden betekenen een rem op de Vlaamse groei. Zelfs al komt er een confederatie, dat veronderstelt nog altijd een vorm van transfers doordat Vlaanderen en Wallonië ingebed zitten in een economische unie."

"Schaal van ei zo dun dat het vanzelf breekt"

"Bart De Wever kan zich niet in bon mots en veralgemeningen blijven verschuilen", gaat Tobback voort in "Metro". "Op een zeker moment is de schaal van het ei zo dun, dat het vanzelf breekt. Dat merk ik toch iedere keer als ik met De Wever in debat ga. Aan zijn sneren en suggesties zit weinig vlees. Laat dit een oproep zijn aan de media: doe eens aan fact checking. Onderzoek wat het allemaal klopt wat hij zegt, in plaats van soundbites te reproduceren. Hij komt al een aantal jaar weg met de uitspraak dat hij geen revolutie wil, maar wel confederalisme. Maar die staatsstructuur veronderstelt wel dat hij de Vlaamse onafhankelijkheid uitroept."

Bron: De Standaard - 22/10/2012

Mijn mening:
Confederalisme is denk ik dé oplossing voor ons land. De bevoegdheden in ons land moeten herverdeelt worden, zodat het zwaartepunt uiteindelijk bij de deelstaten terecht komt. De laatste staatshervorming is een trap naar dat confederale model, denk ik. Hoewel de Franstaligen hier huiverachtig tegenover staan, denk ik dat dit voor hen ook een goede zaak is. De geldtransfers kunnen niet eeuwig blijven duren. Meer verantwoordelijkheid dekt twee ladingen: je kan meer zelf beslissen en je bent ook meer afhankelijk van jezelf, van je eigen beleid. Een confederaal België mag geen trap zijn naar een onafhankelijk Vlaanderen. Ik zie dat als een Belgisch kader, waarin nog bepaalde zaken op federaal beslist worden, maar het grootste deel van het beleid in Vlaanderen en Wallonië wordt beslist. Een sterk Vlaanderen in een Belgisch kader, dat is denk ik de toekomst. Confederalisme is voor mij méér verantwoordelijkheid, niet onafhankelijkheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.