actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2016, 23:17
Elias.H*es Elias.H*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Meerhout
Posts: 74
Weyts wil kilometerheffing voor auto’s in Vlaanderen

Een kilometerheffing voor personenwagens is een idee dat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wel ‘genegen’ ligt. ‘Want dat kan leiden tot een belastingverlaging voor de Vlaming’, aldus de N-VA’er zondag tijdens het middagnieuws op VTM.

‘Nu zijn er zoveel buitenlandse chauffeurs die door Vlaanderen razen zonder dat ze 1 eurocent bijdragen aan de weginfrastructuur. Als we hen laten betalen, dan kunnen we de verkeersbelasting voor de Vlaming afschaffen, en de extra inkomsten van de buitenlanders gebruiken om te investeren in weginfrastructuur.’

Weyts verwees naar een ‘slimme kilometerheffing’, met bijvoorbeeld andere tarieven ‘s nachts, maar wil die enkel ‘weloverwogen en bestudeerd’ invoeren. Er staan twee proefprojecten op til, waarvan één over de theoretische onderbouw de komende weken aanvangt.

De minister heeft al een eerste proefproject gepland voor een theoretische onderbouw, dat de komende weken al uitgevoerd wordt. ‘Het is in elk geval een totaal nieuw idee dat nergens in het buitenland al toegepast wordt’, aldus Weyts.

Ontsluiting bedrijventerreinen voor fietspendelaars

De minister werkt ook aan maatregelen om bedrijventerreinen beter te ontsluiten voor fietsverkeer. Zo moet het mogelijk worden op randparkings fietsen te verhuren, zodat werknemers de laatste kilometers naar hun werk met de fiets kunnen afleggen.

Om het fileleed aan te pakken, is er één toverwoord: namelijk investeren, stelde de minister. De prognoses van het Planbureau stellen tegen 2030 een toename van het vrachtverkeer met 44 procent en van het aantal personenwagens met 11 procent in het verschiet. ‘Dan weet je dat je alle alternatieven onder ogen moet zien’, sprak Weyts.

Het gaat daarbij niet alleen om investeringen in wegeninfrastructuur, maar ook bijvoorbeeld in het woon-werkverkeer. Specifiek om daar ‘antwoorden op maat’ te kunnen bieden, maakt Weyts 11 miljoen euro vrij, bijvoorbeeld om de fietsverbindingen vanop de randparkings mogelijk te maken.

Eigen mening:
Na het lezen van dit artikel zit ik met enkele bedenkingen. Enerzijds ben ik er niet mee akkoord dat Jan Met De Pet een duit in het zakje zou moeten doneren om met zijn eigen verdiende auto rond te moeten rijden. Anderzijds vind ik dat minister van Mobiliteit Ben Weyts het bij het rechte eind heeft dat hij wil taxeren om de bijdrage voor onze infrastructuur te spijzen. Dat hij hiermee op een goed blaadje komt te staan bij alle weggebruikers van België? Allicht niet. Maar kijkende naar de toekomst, dat er in 2030 een toename van 44% vrachtvervoer zou zijn (+11% toename personenwagens), ben ik van mening dat Weyts gelijk heeft. Aanpassing zal nodig zijn en de eerste jaren zal dit heel moeilijk zijn om dit de mensen aan te praten. Naar mijn mening zou deze veranderingen mensen aanzetten tot uitgebreider gebruik van andere vervoersmiddelen (wat ook weer een positieve invloed zal hebben op het milieu). Uiteraard moet dit nog grondig uitgewerkt worden en hebben we hier het laatste nog niet van gehoord.

15/05/2016
De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160515_02290337

Laatst aangepast door Elias.H*es : 15th May 2016 om 23:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2016, 08:58
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
Ik vind het goed dat ze het willen invoeren. Er zijn enorm veel buitenlanders die gebruik maken van de Belgische wegen, maar niet bijdragen om de Belgische infrastructuur te onderhouden. Wel moet er goed nagedacht worden over deze heffing en moet het systeem getest worden en op punt staan, zodat het niet wordt zoals de kilometerheffing voor vrachtwagens. Een systeem dat niet op punt staat waardoor er fouten gebeuren en files aan de grenzen omdat alle buitenlandse vrachtwagens daar moeten wachten om een systeem te krijgen.
Nu moet Jan Met De Pet toch ook jaarlijks een verkeersbelasting betalen. Ik weet niet wat juist het idee is, maar als deze vervangen wordt door een kilometerheffing, zou het wel eens goedkoper kunnen uitkomen omdat meerdere mensen gaan betalen, aangezien buitenlanders die op de Belgische wegen rijden ook moeten betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.