actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2016, 16:08
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Vlaamse Kinderwensweek van start

Vlaamse Kinderwensweek van start: "Ongewilde kinderloosheid heeft diepe impact op levenskwaliteit"

Met een symbolische actie in het Stiltegebied Gerhagen (Tessenderlo) is vandaag het startschot gegeven van de Vlaamse Kinderwensweek. Met allerlei activiteiten wil het Expertisecentrum Kinderwens Vlaanderen de stilte doorbreken rond ongewilde kinderloosheid. Koppels die er niet of heel moeilijk in slagen om kinderen te krijgen, ondervinden daar vaak een belangrijke impact van.

Eén op de zes koppels ondervindt hindernissen om zwanger te worden. "Ongewilde kinderloosheid heeft een diepgaande impact bij vrouwen én mannen op de levenskwaliteit, zoals het algemeen welbevinden, lichaamsbeleving, zelfbeeld, relatie en seksualiteit, werksituatie, sociaal leven, geestelijke gezondheid, enzovoort", zegt Shanti Van Genechten, projectontwikkelaar bij het expertisecentrum. Om de wensouders, die graag een kindje willen maar door medische of andere omstandigheden het ouderschap (nog) niet gehaald hebben, een hart onder de riem te steken, organiseert Kinderwens Vlaanderen allerlei activiteiten, zoals workshops, fietstochten, lezingen, wandelingen en andere ontmoetingsmomenten.

"Het doel is dat ze aan lotgenoten hun verhaal kunnen vertellen en steun vinden bij elkaar", aldus nog Van Genechten. Ook ouders wiens kinderwens na lange toch in vervulling ging, zijn welkom.

"Als je om zwanger te geraken naar het ziekenhuis moet voor een behandeling, ben je daar vaak niet meer dan een nummer", zeggen ex-wensouders Luc Lambrechts en Mieke Walschaers. "Op dat moment heb je net nood aan een luisterend oor. We hebben zelf ondervonden hoe bevrijdend het is als je over die situatie kunt praten met mensen die de problematiek kennen. Daarom geven we onze ervaringen graag door, ook al hebben we nu zelf een zoontje van twee jaar."

Aan de Mijmerbank in Stiltegebied Gerhagen werd de Vlaamse Kinderwensweek officieel afgetrapt. Voormalig topwielrenner Geert Verheyen en muzikant Guy Swinnen maakten er hun opwachting. "Ik ben zelf een slecht voorbeeld, want twee maanden nadat mijn vrouw gestopt was met de pil, was ze zwanger van een tweeling", zegt Swinnen. "Maar ik begrijp heel goed dat veel ouders dat geluk niet hebben en dat heel frustrerend kan zijn. Vandaar mijn steun aan deze actie."

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/wetenschap/v...iteit-bb09df38/

Datum: 15/05/2016

Eigen mening: Ik vind dit een zeer mooi initiatief. Er zijn heel veel mensen die geen kinderen kunnen krijgen, ondanks de medische mogelijkheden. In een ander artikel van 13 mei werd aangegeven dat één op de vier zwangerschappen eindigt met abortus en dit is natuurlijk frustrerend voor degenen die echt kinderen willen en niet kunnen krijgen. Ik kan dus zeer goed begrijpen dat ongewilde kinderloosheid een impact heeft op de levenskwaliteit, zoals het algemeen welbevinden, lichaamsbeleving, zelfbeeld, relatie en seksualiteit, werksituatie, sociaal leven, geestelijke gezondheid, enzovoort. Daarom is het goed dat er zoiets bestaat als Kinderwensweek. Kinderwens Vlaanderen organiseert verschillende activiteiten om wensouders te steunen. Op deze manier kunnen ze steun zoeken bij anderen die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten als hun. Ik denk dat ze hier heel veel kracht uit kunnen halen en zo de pijn een beetje kunnen verzachten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2016, 17:45
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
Vlaamse Kinderwensweek van start: "Ongewilde kinderloosheid heeft diepe impact op lev

Eigen mening:
Ik vind het goed dat er een symbolische actie wordt gevoerd. Ook vind ik het enorm goed dat er een organisatie bestaat zoals Kinderwens Vlaanderen. Ik kan niet geloven dat één op de zes koppels hindernissen ondervindt om zwanger te worden. Dan lijkt het me meer dan noodzakelijk om hier eens bij stil te staan. Ik denk dat een koppel hier vaak met blijft zitten, net omdat er weinig psychologische hulp is. Ik denk dat er ook nog een taboe rond bestaat. Wanneer je zwanger wilt worden denk je ook meestal niet aan het feit dat het niet zou lukken. Als het dan niet lukt kan de impact zoals vermeld in het artikel heel zwaar zijn. Ik hoop dat daarom de organisatie koppels hierbij enorm kan helpen.

Verder vind ik het goed dat Jill de vergelijking maakt met de abortus kwestie. Dat is natuurijk een groot contrast met ongewilde kinderloosheid. Toch moeten we ook begrip opbrengen voor koppels die kiezen voor abortus. Sommige koppels of vrouwen zitten in situaties waardoor ze niet anders kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.