actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2017, 20:59
Dries.J*cob Dries.J*cob is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Schoten
Posts: 20
Arrestaties prioriteit nummer één na rellen in Brussel

Brussels burgemeester Philippe Close heeft dinsdagnamiddag samengezeten met Michel Goovaerts, korpschef van de politie Brussel Hoofdstad Elsene, en de politievakbonden voor een evaluatie van de rellen op de Lemonnierlaan afgelopen zaterdag. Daar is beslist dat de focus deze week absoluut moet liggen op de arrestaties.

De Brusselse politie beseft dat de rellen van zaterdagavond nefast zijn voor het beeld van het korps en dat ze lessen moet trekken uit de rellen van zaterdagavond. De combinatie van een onverwachte escalatie van een voetbalfeest, opstootjes op verschillende locaties en het uitblijven van arrestaties doet uitschijnen dat de ordetroepen er voor spek en bonen bij stonden.

‘We zijn in snelheid gepakt’, zegt een leidinggevende figuur in het korps. De analyse van wat er precies fout is gelopen, is nog volop bezig. Vandaag zaten korpsleiding en politiebonden samen. ‘Deze week zal de focus absoluut liggen op het uitvoeren van arrestaties. De eerste prioriteit wordt het oppakken van de daders’, vertelt Maïté Van Rampelbergh, woordvoerster van burgemeester Philippe Close.

Uitstel geen afstel

Ine Van Wymersch van het Brussels parket benadrukte in De Standaard al dat de politie eerst dossiers wil opbouwen. ‘Als je mensen in de massa oppakt en je hebt onvoldoende elementen om hen te laten aanhouden of op korte termijn te dagvaarden, hebben ze helemaal het gevoel dat ze de dans ontspringen. We kiezen ervoor om een dossier op te bouwen, onder meer op basis van videobeelden. Als dat rond is, worden de relschoppers uit hun bed gelicht om voor de rechter te worden gebracht en te laten veroordelen. Uitstel is zeker geen afstel.’

Over mogelijke fouten die gemaakt werden tijdens het optreden van de politie bij de rellen werd maandagavond niet gecommuniceerd. Burgemeester Close stelde de afgelopen dagen dat de politie wel degelijk voorbereid was op de situatie en correct heeft gehandeld.

Bij de rellen raakten 22 politieagenten gewond. Maandag verbleef er nog één agent in het ziekenhuis, maar die mocht intussen naar huis. ‘Er is ondertussen geen enkele politieagent die nog in het ziekenhuis ligt en zo is iedereen veilig en wel terug thuis’, aldus Van Rampelbergh.

Bron: Geraadpleegd op 14/ 11/2017 op http://www.standaard.be/cnt/dmf20171114_03185944


Eigen mening: Ten eerste vind ik het schandalig wat er zaterdag in Brussel is gebeurt. Ten eerste snap ik niet waarom bepaalde voetbalfans het nodig vinden om geweld te gebruiken en het nodig vinden om mensen hun winkels en auto's te vernietigen. Ten tweede vind ik het nog schandaliger dat er tijdens deze rellen geen enkele persoon is opgepakt. Met de titel ''arrestaties prioriteit nummer één na de rellen in Brussel" zijn ze dus wel wat laat volgens mij maar wat ze zeggen over het opstellen van dossiers houd wel steek. Ik hoop enkel dat dit niet enkel wordt gezegd om het beeld van het korps terug te veranderen omdat ze het gevoel hebben dat het vuur aan hun schenen ligt.
Ik vind het iets te toevallig dat deze verklaring komt na de talloze verklaringen van slachtoffers EN agenten die verklaren dat ze niet tussen mochten komen.
Ik vind het hele gebeuren dus een regelrechte schande en hoop dat ze dus niet gewoon geen reactie hebben gegeven uit angst om niet politiek correct over te komen. Het feit dat het over het algemeen vooral Marokkanen waren mag geen probleem zijn. We moeten kijken naar de feiten en niet naar de afkomst en dat gaat dus twee kanten uit. Mensen mogen niet worden opgepakt puur voor hun afkomst, maar ze mogen ook niet onschendbaars zijn uit angst voor ongewenste reacties.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.