actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2011, 18:01
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Mannen en vrouwen zijn het meest gelijk in Scandinavië

De Scandinavische landen IJsland, Noorwegen, en Zweden en het nabijgelegen Finland zijn de landen waar mannen en vrouwen het meest gelijk zijn op in de gezondheidszorg en onderwijs en wat betreft arbeidsparticipatie en politieke macht. Dat wijst de jaarlijkse rangschikking van het Economisch Wereldforum uit. Volgens de organisatie is er nog veel werk voor de boeg.

De ongelijkheid tussen mannen en vrouwen is in de gezondheidszorg en onderwijs afgenomen. Als het gaat om arbeidsparticipatie en politieke macht is de kloof echter onverminderd groot. Dat blijkt uit het jaarlijks onderzoek van het Economisch Wereldforum in 135 landen.

Ons land staat op plek dertien in de ranglijst, net na Duitsland, dat de elfde plek inneemt. Nederland neemt de vijftiende plek in, terwijl Groot-Brittannië zestiende staat op de lijst en de Verenigde Staten zeventiende. Pakistan, Tsjaad en Jemen zijn met de grootste kloof tussen mannen en vrouwen de hekkensluiters.

Het onderzoek toont ten slotte aan dat 85 procent van de onderzochte landen de kloof tussen mannen en vrouwen de afgelopen zes jaar kleiner hebben weten te maken.

Bron
De Standaard online 2/11/11
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111102_028

Mening
Ik denk dat het zeer belangrijk is dat er nog steeds aan deze kloof gewerkt wordt. Op verschillende vlakken, zoals gezondheidszorg en onderwijs, zijn we al goed bezig, maar zeker op vlak van arbeidsparticipatie en politiek kan volgens dit onderzoek nog hard gewerkt worden. Al denk ik dat we er rekening mee moeten houden dat in sommige sectoren de arbeidsparticipatie makkelijker is voor mannen, zoals bijvoorbeeld in de bouwsector, en in sommige sectoren, die meer met huishoudelijk werk te maken hebben, is het logischer dat er meer vrouwen aan het werk zijn. Dit is heel normaal denk ik, alleen moet men ervoor zorgen dat de verloning steeds hetzelfde is voor zowel mannen als vrouwen die hetzelfde takenpakket uitvoeren. We moeten er dus nog steeds voor blijven zorgen dat iedereen gelijkwaardige kansen krijgt en dezelfde vergoeding krijgt aangeboden voor het gelijke takenpakket.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2011, 22:30
valerie.burgers valerie.burgers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: olen
Posts: 33
Ik vind inderdaad dat mannen en vrouwen (die dezelfde job beoefenen) evenveel moeten betaald worden. Ik snap niet waarom een vrouw voor hetzelfde werd nog steeds minder betaald wordt.
Dat sommige jobs niet voor vrouwen geschikt zijn en andere jobs niet voor mannen, snap ik ook wel. Toch vind ik wel dat wanneer je, ongeacht of je man of vrouw bent, goed bent in een job, je deze moet kunnen uitoefenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.