actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2009, 13:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Moeder achtling krijgt doodsbedreigingen

Moeder achtling krijgt doodsbedreigingen


LOS ANGELES (AP) - Veel belastingbetalers in de VS zijn boos dat ze 'opdraaien' voor het onderhoud van de IVF-baby's wier alleenstaande moeder van de bijstand leeft.



Nadya Suleman (33) beviel op 26 januari van een achtling na een in-vitrofertilisatie waarbij zes embryo's werden ingeplant (er zijn twee identieke tweelingen bij).

Eerst was er de vreugde over het medische wonder: het was slechts de tweede keer dat een achtling in de VS levend werd geboren.

Dan kwam het ethische debat: is het verantwoord om zes embryo's in te planten terwijl er normaal maar drie worden ingeplant? Op 6 februari opende de deontologische raad van de artsenorde een onderzoek naar Michael Kamrava, de dokter die de procedure uitvoerde. Hij bleek ook een 49-jarige vrouw te hebben behandeld die nu vijf maanden zwanger is van een vierling na de inplanting van zeven embryo's.

En nu is er de maatschappelijke discussie. Want Suleman, die al zes kinderen had voor ze een IVF-behandeling kreeg van Kamrava, is alleenstaand en werkloos. Ze leeft van sociale uitkeringen. De media maakten haar rekening:

Suleman voedde haar oudste zes kinderen, die tussen 2 en 7 jaar zijn, op met 490 dollar food stamps (maaltijdcheques voor de armen) per maand, plus 2.379 dollar aan gehandicaptenuitkeringen voor drie van de kinderen.

Ze verklaarde dat ze opnieuw wil gaan studeren en haar kinderen wil onderhouden met de studentenlening die ze zal aangaan. Ze geeft evenwel toe dat ze al 50.000 dollar aan niet terugbetaalde studentenleningen heeft uitstaan.

De medische kosten voor de verzorging van de achtling werden niet bekendgemaakt, maar op basis van officiële cijfers over de kost van een ziekenhuisverblijf van een premature baby in Californië in 2006 wordt die geraamd op 1,3 miljoen dollar. De Los Angeles Times meldde wel dat het ziekenhuis de rekening indiende bij Medi-Cal, de overheidsinstantie die de ziektekosten van de armen draagt.

Het ministerie van Landbouw berekende dat de opvoeding van 14 kinderen tot de leeftijd van 17 jaar door een alleenstaande moeder tussen de 1,3 en de 2,7 miljoen dollar kost.

Haar IVF-behandeling kostte volgens haar zo'n 100.000 dollar. Ze zegt dat ze dat geld bijeenspaarde door heel veel overuren te maken toen ze nog werkte in een psychiatrische instelling. Ze gebruikte ook een deel van de 165.000 dollar compensatie die ze kreeg wegens een rugletsel dat ze op haar werk opliep.

Die cijfers zetten veel kwaad bloed. Mensen zijn razend dat de belastingbetaler hiervoor moet opdraaien. Suleman en de man die haar mediabelangen behartigt, worden overstelpt met dreigementen, per telefoon en per e-mail. Omdat ze ook doodsbedreigingen kreeg, moest ze onderduiken. Er zijn echter ook mensen die financiële en materiële steun geven.


DS, 14-02-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th February 2009, 16:14
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Toen ik het bericht las, had ik ook een gevoel van vreugde omdat het toch merwaardig is dat een achtling levend ter wereld komt.
Daarna kwamen de bedenkingen.
Eerst en vooral vind ik het raar dat de dokter 6 embryo's inplant terwijl er eigenlijk maar 3 ingeplant mogen worden. Dus eigenlijk ben ik wel eens benieuwd naar het onderzoek van Kamrava.
Vervolgens vind ik het raar dat de vrouw een IFV - behandeling ondergaat als ze al 6 kinderen heeft, of zijn deze ook allemaal verwekt via een IFV - behandeling?
En de vrouw zegt dat ze nog 165.000 dollar heeft die ze kreeg ter compensatie na het oplopen van een ruggeletsel op het werk. Waarom betaalt ze daar dan haar openstaande schulden niet mee af of waarom betaalt ze met dat geld niet de opvoeding (of alles wat daarrond draait) voor haar andere zes kinderen.
Ik snap die vrouw haar situatie toch niet zo goed. Heeft ze dan niet genoeg aan zes kinderen? Ik denk dat toen de situatie al moeilijk genoeg was voor haar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th February 2009, 13:56
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Een gevoel van vreugde heb ik nu niet echt bij het horen van het nieuws van de geboorte van achtling! Ik denk eerder aan al de negatieve gevolgend! Je gaat me niet vertellen dat deze kinderen ooit mentaal en motorisch gezond zullen zijn! Ik vind het erg egoïstisch van de moeder en een zeeeerr onverantwoordelijke daad van de dokter!
Hoe kom je er bij? De mens is niet gemaakt om zoveel kinderen op de wereld te zetten in 1 keer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.