actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2016, 15:21
Elias.H*es Elias.H*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Meerhout
Posts: 74
Politievakbonden willen stakende cipiers niet meer vervangen

De onafhankelijke politievakbond NSPV roept zijn leden op om niet te gaan werken als ze opgeroepen worden om stakende te vervangen. ‘De situatie is onhoudbaar geworden’, zegt voorzitter Carlo Medo. Ook het liberale VSOA doet een gelijkaardige oproep.

De druk op de politiediensten is te groot geworden, vindt het NSPV. Door de staking van de cipiers worden alsmaar meer agenten opgevorderd om de veiligheid in de gevangenissen te garanderen. En dat pikt het NSPV niet meer.

‘Onze mensen zijn al maanden in de weer’, zegt voorzitter Medo. ‘Ze zitten op hun tandvlees.’ Door de aanhoudende staking van de cipiers moeten de agenten nu ook inspringen in de gevangenissen. En dat pikt de vakbond dus niet meer. ‘We werken weken non stop . We weten niet meer waar we aan toe zijn.’

Vincent Houssain van de liberale vakbond VSOA treedt zijn collega bij. ‘Het is nu al dertien dagen dat de mensen worden ingezet in de gevangenissen. Het is er volledig over’, zegt hij aan VTM Nieuws. ‘We stellen vast dat Justitie bijzonder veel tijd neemt om tot een akkoord te komen. We roepen onze mensen op om niet meer naar de gevangenissen te gaan en zich in staking te verklaren.’

Medo roept al zijn leden op om dergelijke tussenkomsten te weigeren. Dat kunnen de agenten doen door beroep te doen om hun individueel stakingsrecht. Hij benadrukt wel dat het niet de bedoeling is om alles lam te leggen. En als de agenten opgevorderd worden, dan zullen ze komen werken. ’We willen het land niet lamleggen. Maar een signaal geven om aan tafel te gaan zitten het probleem op te lossen. Dit is het enige middel dat we nog hebben.’

Mening:
Dat de politievakbond geen andere mogelijkheid ziet dan eventueel beroep te doen op het stakingsrecht kan ik maar al te goed begrijpen. Met de afgelopen terreuractiviteiten en de nu nog steeds lopende terreurdreiging slinken de politiekrachten zienderogen. Agenten zijn non-stop in de weer en dan komt er de extra taak van cipier er nog bovenop. Men moet gaan beseffen dat het aantal agenten niet oneindig is en dan vind ik dat de cipiers eens moeten nadenken of het wel rechtvaardig is waar ze zich mee bezig houden. Of dat echter beroep doen op het stakingsrecht een goede oplossing is, vind ik dan weer betwistbaar. Een staking oplossen met een andere staking? Dat lijkt me wat hallucinant. Dat er dringend een akkoord uit de bus moet rollen is enigszins duidelijk, het loopt bijna de spuigaten uit in ons landje met al dat gestaak. Voor we het goed en wel beseffen ligt België lam en zijn we nog verder van huis.

08/05/2016
De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160508_02278555

Laatst aangepast door Elias.H*es : 8th May 2016 om 15:30.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2016, 20:24
dennis.o*usu dennis.o*usu is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 81
Ik kan mij volledig vinden in de mening van Elias. De politie heeft haar handen vol sinds de aanslagen in Brussel eind maart, ze zijn sindsdien 24/7 in de weer en dan komt er nog eens een extra job bovenop. Er zijn inderdaad geen oneindig aantal politiekrachten ter beschikking en de werkdruk waar de politie momenteel met zit is zoals de vakbonden zeggen onhoudbaar. Het moet ergens ophouden. Maar een staking is inderdaad een stap die ik niet aanmoedig, zoals Elias al zei is dat idee hallucinant en voor dat je het weet ligt het hele land plat.

De cipiers hebben natuurlijk het recht om te staken, maar ze gaan toch wel heel ver. Ze hebben hun punt ondertussen gemaakt en het probleem wordt behandeld (nadat ze zelf een eerste voorstel verworpen hebben). De meeste Waalse en Brusselse cipiers verder blijven staken, maar dit gaat het probleem toch niet oplossen? Integendeel, ondertussen is het probleem al zo groot dat men militairen willen gaan inzetten als vervangende cipiers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.