actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2016, 13:17
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Werkgever ergert zich vooral aan smartphone op het werk

Werkgevers ergeren zich het meest aan het feit dat hun werknemers met hun smartphone bezig zijn tijdens de werkuren. Nog een grote bron van ergernis zijn werknemers die weinig respect tonen op de werkvloer, of werknemers die vaak ziek zijn. Dat blijkt uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

21 procent van de werkgevers ergert zich blauw aan werknemers die regelmatig met hun smartphone bezig zijn, en ruim 17 procent van de werkgevers vindt het vervelend wanneer ze op de werkvloer te veel met privézaken bezig zijn. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bij 835 micro-ondernemingen en kmo’s.

“Bij werknemers die na de uren nog vlot bereikbaar zijn en niet vies zijn om dan af en toe te werken wordt dat door de vingers gezien, maar dat geldt niet voor werknemers die enkel en alleen hun uren kloppen”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “Werk en privé mogen dan wel voor bepaalde profielen steeds meer door mekaar lopen, maar dat wil niet zeggen dat alle werknemers op het werk hun eigen zin kunnen doen, want dat vinden werkgevers diefstal van tijd en dus ook geld", klinkt het.

Grootste ergernissen op een rij:

1. Dat ze vaak met hun smartphone bezig zijn (21,1%)
2. Dat ze een gebrek aan respect vertonen op de werkvloer (18,8%)
3. Dat ze vaak ziek zijn (18,8%)
4. Dat ze met privézaken bezig zijn tijdens hun uren (16,9%)
5. Dat ze weinig flexibel zijn (8,1%)
6. Dat ze de werkuren niet respecteren (7,9%)

Bron: Werkgever ergert zich vooral aan smartphone op het werk, Opgehaald van De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2648590

Mening:
Ik vind dit een interessant onderzoek. Al lang staat vast dat werkgevers zich wel eens ergeren aan hun werknemers, maar werknemers waren zich hier vaak niet van bewust. Werknemers weten niet welk 'storend gedrag' ze, in de ogen van hun baas, op de werkvloer vertonen. Daarom vind ik het leerrijk dat de ergernissen van werkgevers over hun werknemers eindelijk eens in percentages worden vertaald op basis van de enquête die is uitgevoerd door het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

Ik kan me wel inleven in de grootste ergernis van de werkgever, nl. dat werknemers bezig zijn met hun smartphone tijdens de werkuren. Als tijdens het uitoefenen van je job het noodzakelijk is om je smartphone te gebruiken, kan ik dit enigszins begrijpen, maar dit is vaak niet het geval! In de meeste jobs heb je geen smartphone nodig om je job uit te oefenen, maar bijvoorbeeld wel een computer of een laptop. Hieruit leid ik af dat de meeste werknemers hun smartphone gebruiken als ontspanning tijdens de werkuren (vb. sociale media checken). Zulke ontspanning valt niet goed te keuren. Het woord werkvloer zegt naar mijn mening immers genoeg: 'een plaats waar er moet gewerkt worden'. Het gebruik van een smartphone voor persoonlijke doeleinden is enkel toelaatbaar als het om belangrijke, dringende zaken gaan. Niettemin is bijgevolg de vraag: "Wanneer is een bepaalde situatie belangrijk ?"

Volgens mij is het moeilijk voor werkgevers om hun werknemers hierop te wijzen, omdat ze moeilijk kunnen 'meekijken' wat er op het 'kleine schermpje' in de handen van de werknemer staat. Dit in tegenstelling tot een laptop (= groter scherm) waardoor de werkgever van verderaf hierop kan toezien en werknemers betrappen.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 6th May 2016 om 13:58.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.