actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2015, 17:01
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Sleurs start onderzoek naar pesten van werknemers met een handicap

Staatssecretaris voor Personen met een beperking Elke Sleurs (N-VA) start een onderzoek naar pestgedrag van werknemers met een handicap. De staatssecretaris neemt het initiatief nadat bekend raakte dat bijna een kwart van de mensen met een zware arbeidshandicap gepest wordt op het werk.

‘De cijfers van de enquête zijn onthutsend’, zegt staatssecretaris voor Mensen met een Beperking Sleurs. ‘Dergelijk pestgedrag beschouw ik als een vorm van geweld tegen mensen met een handicap.’

Het onderzoek moet de oorzaken van pestgedrag tegen mensen met een handicap nagaan. Die kunnen te maken hebben met de organisatie van het werk, met een werksfeer die mensen die ‘anders’ zijn moeilijk accepteert of met een discriminerende houding van individuele pesters.

‘Mocht uit het onderzoek blijken dat de antipestwet van 2007 niet voldoet, zal ik een aanvulling of wijziging bepleiten bij mijn collega van Werk’, zegt de staatssecretaris.

Het kabinet van de staatssecretaris zit morgen samen met het Directoraat-Generaal Handicap over de problematiek. ‘In een inclusief maatschappijmodel zou het de normaalste zaak van de wereld moeten zijn dat ook personen met een handicap volwaardig hun capaciteiten kunnen benutten’, zegt Sleurs.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151027_01940815

Eigen mening:
Pesten op het werk blijft een probleem dat jammer genoeg heel reëel is in onze huidige maatschappij. Elke mens moet met een gerust gemoed naar het werk kunnen vertrekken, zonder bang te moeten hebben van eventuele pesters. Personen met een beperking krijgen het nog harder te verduren en worden vaker geviseerd dan personen zonder een beperking. Ik vind dat het een goed idee is om hier grondig onderzoek naar te doen. De zwakkeren in onze maatschappij moeten net gesteund worden en daar zijn wij verantwoordelijk voor. Personen met een beperking hebben sowieso al moeilijk en ik voel mij er persoonlijk niet goed bij dat we toekijken hoe deze mensen gepest worden. Ik denk wel dat de focus niet enkel moet liggen op de personen met een handicap. Personen zonder beperking verdienen volgens mij evenveel aandacht en we durven hen (door overcompensatie) wel eens uit het oog verliezen.

Laatst aangepast door ARNE.W*LLEMS : 27th October 2015 om 17:15.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2015, 17:35
E*elien.Vanzummeren E*elien.Vanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vielsalm
Posts: 36
Eigen mening:
Ik ben het volledig eens met Elke Sleurs dat ze dit onderzoek start. Zoals ze al zei in dit artikel, moeten mensen met een handicap volwaardig hun capaciteiten kunnen benutten op hun werk. Het is al erg genoeg dat ze een handicap hebben, daar kunnen zij spijtig genoeg niets aan doen, het kan iedereen op elk moment overkomen door een werkongeval, een accident enzovoort... Ik ben wel geschrokken door de cijfers in het artikel ik vermoeden wel dat er pesterijen aanwezig waren, maar dat er een kwart van de bevolking met een handicap gepest worden, had ik niet verwacht. Daarom vind ik het heel belangrijk om een beetje medeleven te tonen aan die mensen in plaats van ze te pesten/ uit te lachen. Ik hoop dan ook dat we in de toekomst de resultaten van dit onderzoek mogen vernemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.