actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2012, 08:58
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
In België is het goed werken

In België is het goed werken

Ons land is een topland om in te werken. We scoren in Europees perspectief goed in de kwaliteitsindex. Dat zegt het internationaal vakbondsinstituut.

Ondanks de economische crisis en de daarmee gepaard gaande negatieve berichtgeving is het in ons land niet allemaal kommer en kwel. De kwaliteit van arbeid ligt hoog in ons land . Alleen is dat een vrij arbitraire vaststelling.

Om dat te meten stelde het European Trade Union Institute (ETUI), zeg maar het internationaal vakbondsinstituut, een zogeheten kwaliteitsindex op. In 2008 verscheen de Job Quality Index voor het eerst.

De index bestaat uit een aantal onderzoeken en bevragingen naar zes indicatoren: loon, arbeidscontracten, werkuren en de balans werk-privé, arbeidsomstandigheden en werkzekerheid, opleiding en loopbaanontwikkeling en de collectieve belangenbehartiging. Recentelijk verscheen een update, met het oog op de mondiale crisis. Die werd heel toepasselijk 'Job quality in the Crisis' gedoopt, en de resultaten bevatten de impact van de crisis op die jobkwaliteit.

Opvallende vaststelling: ons land scoort in Europees perspectief bijzonder hoog. Slechts drie landen doen beter. Denemarken is het beste land om in te werken, zo blijkt. Gevolgd door Nederland en Zweden. Met een vierde plaats doet ons land het niet alleen zeer goed, we scoren ook ruim boven het Europees gemiddelde. De slechtste landen om in te werken zijn volgens het rapport Griekenland, Roemenië en Bulgarije.

Eveneens opmerkelijk is dat ons land er nog op vooruit is gegaan, terwijl er over gans Europa een nipte daling is te noteren op de globale index. Vooral in de indicatoren lonen en arbeidscontracten is dat het geval. Ons land noteert daarop dus geen daling en stijgt lichtjes, samen met Polen en Tsjechië. Vooral op het vlak van lonen, arbeidstijd en verhouding werk-privé doen we het beter dan gemiddeld.

Binnen de Europese Unie houdt ons land bijgevolg goed stand op zowel tewerkstelling als op kwaliteit van die tewerkstelling, vat het rapport samen. Onze loonhandicap valt wel op, en dan vooral het grote verschil tussen het bruto- en het nettoloon. Maar het rapport stelt ook dat er geen verband aan te tonen is tussen de kwaliteit van de arbeid en de nettolonen. Volgens het European Trade Union Institute is het nog maar de vraag of nettoloon een goede parameter is voor het meten van jobkwaliteit. "Via de sociale zekerheid vloeien tal van middelen indirect terug naar de maatschappij, wat op zijn beurt bijdraagt aan de algemene solidariteit."

Het vakbondsinstituut, dat zich baseert op data van 2010, maakt de analyse dat de crisis in relatie tot de kwaliteit van werk eigenlijk weinig impact heeft op de verschillende parameters of de onderlinge verhouding van de lidstaten en hun rangschikking. Ons land doet het met andere woorden in Europees perspectief goed op het vlak van kwalitatieve tewerkstelling. Crisis of niet.

TOP TIEN ALGEMENE JOBKWALITEIT
Land Score op 100
1. Denemarken 84
2. Nederland 79
3. Zweden 76
4. België 74
5. Luxemburg 69
6. Verenigd Koninkrijk 62
7. Ierland 61
8. Hongarije 59
9. Litouwen 57
10. Duitsland 55
...
17 EU 27 52
Bron: European Trade Union Institutescore op 100

bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...ed-werken.dhtml, 1 december 2012

eigen mening:
Eindelijk ook eens goed nieuws in verband met onze economie. Na sluiting van Ford Genk en na enkele dalingen in andere indexen mocht dit ook wel eens. Ik denk dat het ook wel positief is dat we zo goed scoren in dit rapport. Misschien wil dit ook wel zeggen dat we het zelf zo slecht nog niet vinden om in België te werken, aangezien er ook bevragingen werden gedaan. Het feit dat wij nog stijgen en de globale Europese index daalt, is volgens mij ook positief. Dat wil zeggen dat men er toch aan blijft werken ook, opdat de werkende mens zich goed zou voelen. Nu blijft de grote vraag natuurlijk: vindt iedereen het zo goed in België? Gaan we met dit rapport akkoord of niet? Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet uitmaken, maar dat we ons er wel van bewust mogen zijn dat we het blijkbaar toch niet zo slecht getroffen hebben.

Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 1st December 2012 om 09:09.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2012, 12:01
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Een positief artikel. We sakkeren bijna de oren van elkaars kop: België dit, Di Rupo dat. Maar nog niet zo lang geleden stond hier een artikel Het is goed wonen in België, vandaag zie ik dit artikel staan. Dan vraag ik me af: hebben we het dan zo slecht? Cijfers zijn cijfers en rapporten kunnen we moeilijk betwisten. Het is goed wonen en werken in België, ik denk dat dat twee belangrijke artikels zijn waar we zelf een opsteker aan kunnen hebben. De regering doet het mogelijke om ons land op de rails te houden, als we naar onze buurlanden kijken, is de impact van de crisis hier nog relatief beperkt. De vele ontslagenen die gevallen zijn zijn bijzonder hard en die betreur ik. Maar wanneer de begroting weer op orde is en onze staatsschuld weer afgebouwd kan worden, kunnen we werken aan investeringen, groei, ...
Desondanks ben ik trots dat we op de 4e beste plaats staan!
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd December 2012, 14:21
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
In België is het goed werken

Het is geen verrassing voor mij dat België goed scoort op de Job Quality Index. De verloning voor arbeid is zeker naar behoren in België om nog niet te zeggen dat die heel goed is. Op het vlak van verloning wordt in België een goed beleid gevoerd vind ik. Hoewel natuurlijk de laatste tijd de koppeling van de lonen aan de index onder vuur ligt. België is wel uniek in deze maatregel en deze maatregel ligt mede aan de basis van de goede verhouding tussen arbeid en verloning. Maar dat is lang niet het enige wat het arbeidsklimaat in België aangenaam maakt. Ons sociaal-democratisch systeem zorgt er al jarenlang voor dat de arbeidsomstandigheden in België heel gunstig zijn voor de werknemers.

Recentelijk heb ik nog lesgegeven rond het thema 'Hoe worden de afspraken tussen de werkgever en de werknemer vastgelegd?'. Het is jammer dat dit artikel gisteren pas werd gepubliceerd, maar dat terzijde. Ook in deze lessenreeks werd duidelijk dat de arbeidsomstandigheden in ons land erg goed zijn. In de lessenreeks werd er ingegaan op de sociale wetgeving en arbeidscontracten en zoals in het artikel staat bevindt ons land zich voor beide zaken op een heel hoog niveau.

Voor de werkgevers is de situatie in België iets minder gunstig. Het fiscale klimaat van België weegt erg hard door in de kosten van de ondernemingen. Het verschil tussen bruto- en nettolonen is te groot om veel bedrijven aan te trekken die onze tewerkstellingsgraad kunnen doen stijgen. Delokalisatie vormt ook een bedreiging van de hoge loonkosten. Daarvoor kan ik verwijzen naar Ford Genk waarnaar Noortje ook verwees.

Hopelijk kunnen we onze arbeidsomstandigheden voor de werknemers nog verbeteren, maar dan maak ik mij de bedenking of onze tewerkstelling daar niet gaat onder lijden? Indien het fiscale klimaat niet versoepeld vrees ik dat de werkloosheid vrij hoog zal blijven, ook wanneer we beginnen te herstellen na de crisis. Maar de toekomstige economische situatie en het toekomstige beleid zullen uitwijzen hoe ons land zal evolueren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.