actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th March 2018, 13:57
Ellen.v*nsantvliet Ellen.v*nsantvliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oelegem
Posts: 65
Nederland heeft knoop doorgehakt over statiegeld op plastic flessen

Nederland heeft knoop doorgehakt over statiegeld op plastic flessen

Terwijl in ons land flink gedebatteerd wordt over het herinvoeren van statiegeld, hebben onze noorderburen een akkoord gesloten met de verpakkingssector.

Vanaf 2021 komt er statiegeld op kleine plastic flessen in Nederland, tenzij de verpakkingsindustrie er voor die tijd in slaagt de hoeveelheid plastic flesjes in het zwerfafval met 70 tot 90 procent te verminderen. Ook moet dan 90 procent van deze flessen worden hergebruikt.

Die afspraak heeft de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven, met de sector gemaakt. Het ministerie spreekt van een doorbraak na een lange periode van weerstand tegen het plan. Supermarkten, frisdrankbedrijven en de verpakkingsindustrie voelden de bui immers al hangen.

Nog geen blikjes

Er wordt in de Tweede Kamer ook al lang op aangedrongen om statiegeld op blikjes in te voeren. Maar dat bleek nog een stap te ver.

‘Statiegeld helpt - dat weten we - dus de invoering van statiegeld op kleine flesjes, dat zet ik in gang. Maar als een andere aanpak sneller hetzelfde resultaat boekt, is statiegeld niet nodig. Zolang we de plasticsoep maar aanpakken en we van oude flesjes, nieuwe flesjes maken’, aldus Van Veldhoven.

Ze denkt aan de invoering van 10 tot 15 cent statiegeld op kleine plastic frisdrank- en waterflessen tot één liter. De flesje moeten worden ingezameld bij supermarkten. De staatssecretaris gaat met de verpakkingssector overleggen hoe het systeem het beste kan worden vormgegeven, schrijft ze aan de Kamer.

Zwerfafval

Een proef om maatschappelijke organisaties (scholen, sportverenigingen) plastic flesjes en blikjes te laten verzamelen, leverde niet het gewenste resultaat op. De organisaties kregen bij inlevering bij speciale depots een vergoeding. Deze manier van inzamelen wordt wel voortgezet.

De Tweede Kamer praat volgende week over de aanpak van zwerfafval.

Eigen mening: Ik vind het heel goed dat er statiegeld komt op plastic flessen. Nederland zou tegen 2021, 70 tot 90 procent het zwerfafval moeten verminderen. Of dit haalbaar is? Dat kan ik niet overtuigend zeggen. Ik vind het wel zeker een goed idee. Mensen moeten meer zorg dragen voor het milieu en er dus voor zorgen dat de plastic flessen worden gerecycleerd. En de enige manier dat dit kan, is door statiegeld in te voeren op de flessen. Ze betalen wel meer, maar krijgen hun geld weer terug dat ervoor zorgt dat de mensen alle flesjes bijhouden om ze nadien allemaal terug te geven. Of dit bij iedereen zal lukken? Waarschijnlijk niet. Als er meer aandacht wordt gegeven hieraan zal dat zeker wel lukken. In Nederland zal het statiegeld al van kracht zijn, nu nog wachten op België. Het zal niet lang duren, want volgens mij het het maar enkel voordelen. Ook vind ik dat het statiegeld mag overwogen worden om het in te zetten op blikjes. Deze kan ook hergebruikt worden, dus waarom niet? Alleen maar voordelen volgens mij, dus hopelijk duurt het niet te lang vooraleer het ook in België van start gaat.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180310_03401564

Geraadpleegd: 10/03/2018

Laatst aangepast door Ellen.v*nsantvliet : 10th March 2018 om 14:12.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.